Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Saturday, 31 March 2012

Keaslian Silat Cekak Usah Diragukan - Hanafi Hj. Ahmad

Saya sangat tertarik membaca ulasan Radzuan Long mengenai Silat Cekak (Dewan Masyarakat – Ogos) yang disiarkan dalam Dewan Masyarakat September 1973. Sebenarnya ulasan Radzuan Long merupakan satu tuduhan yang mengelirukan dan mungkin pula membahayakan. Tuduhan yang tidak berasas ini memburukkan nama silat cekak. Tuduhan yang sama pernah di lemparkan dalam Konvensyen Seni Silat Melayu di Universiti Sains Pulau Pinang pada 12hb – 14hb 1973 lalu. Sekarang sudah berlarutan pula ke dalam Dewan Masyarakat.

Penulisnya menuduh: pertama, kenapa Ustaz Hanafi menjadi guru silat cekak, sedangkan gurunya masih hidup lagi?

Jawab: Saya menjadi guru silat cekak selepas tamat semua pelajaran. Kemudian saya diberi mandat dan kuasa oleh guru saya. Semua syarat untuk menjadi guru telah diwarisi. Radzuan Long dan abangnya Azmi Long pernah belajar dengan saya pada 10 Januari 1969 di dalam Badan P.S.S.B Seri Kedah. Nombor daftar menjadi ahli 90 bagi Azmi, 91 bagi Radzuan. Kenapa di masa itu tidak ditanya masalah ini?

Kedua: Sebenarnya silat cekak dari Kalimah.

Jawab: Pengakuan ini palsu semata-mata kerana nama silat cekak lahir di Seri Kedah pada 28hb. Disember 1965 bersamaan 5 Ramadhan 1385 di rumah kediaman Shafie Darus, batu 43/4 Jalan Gunung, Alor Setar Kedah. Sementara silat Kalimah lahir pada 26hb. November 1971, terdaftar di Pulau Pinang dan alamatnya Sg. Petani, bukan Batu Caves, Kuala Lumpur.

Kemudian, penulisnya mendakwa: Pertama, kata-kata “Silat Aku Silat Kalimah Aku Silat Dalam Kalimah” adalah hak Silat Kalimah.

Jawab: Perkataan Silat Aku Silat Kalimah Aku Silat Dalam Kalimah” mula lahir dari silat cekak. (Lihat keterangan di dalam buku cenderamata Pesta Drama dan Tari Seri Kedah pada 13hb. September 1966 di bawah tajuk “Sedikit Tentang SILAT KEDAH ATAU SILAT CEKAK dari Segi Falsafah, Sejarah dan Kaedah.”)

Kedua: Kata-kata “Ajib Ya Khadam Harful Ba’ Saidul Kharhayail Takunu Kadaihajati” disifatkan sebagai doa yang besar dan asli.

Jawab: Doa itu yang diakui sah dan asli oleh Jahid bin Hj. Sidek (Tutor Pengajian Islam Universiti Malaya) adalah tidak benar. Kerana, doa sebenarnya meminta pertolongan kepada Allah bukan kepada makhluk seperti khadam huruf “BA” yang dimaksudkan dalam makna ayat di atas. Di dalam akidah Islam, meminta pertolongan hanya kepada Allah bukan kepada makhluk. Ilmu yang berkait dengan khadam bukan berasal dari Islam dan tidak pula mengikut Sunah Rasul dan Khulafak Rashudin. Kebanyakan ilmu-ilmu khadam bahkan datangnya dari Maghribi (tempat turunnya segala sihir-sihir). Pengajaran Islam yang sebenar beriman dan mengesakan Tuhan malah mengenal Allah (MAKRIFATULLAH). Orang-orang yang memakai ilmu khadam itu termasuk dalam golongan syirik Khafi (menyengutui Allah yang tersembunyi.)

Ketiga: mengikut sejarah, Tuah dibunuh oleh Panglima Kalimah di Kerian, Perak. Perak masa itu dalam pemerintahan Kedah.

Jawab: sebenarnya Tuah (bukan Hang Tuah) dibunuh oleh PANGLIMA silat cekak. Sejarah ini telah tersiar dalam Utusan Zaman ditulis sebagai ASAL USUL SILAT CEKAK oleh Masur Tobing pada 23hb. Oktober 1966. Ketika itu silat kalimah belum wujud lagi. Nampaknya Sdr Radzuan telah mencedok cerita sejarah itu.

Keempat: Kepada orang biasa diajar cuma sebanyak 12 hingga 21 buah dan dipanggil silat cekak. Kalau diajar sepenuhnya silat itu silat kalimah.

Jawab: ini tidaklah betul. Sebenarnya jika mulanya silat cekak akhirnya pun silat cekak juga. Sdr Radzuan masih belum faham apa yang dinamakan silat cekak dan sebab-sebab ia dinamakan sedemikian. Tegasnya sdr Radzuan belum tahkik mengenai ilmu silat yang sejati. Penuntut-penuntut silat cekak diajar hingga tamat (buah serang yang sebijik) tanpa mengira apa-apa martabat.

Kelima: silat kalimah tidak undur ke belakang tapi mara ke hadapan dengan geraksemula jadi (normal).

Jawab: ini adalah konsep silat cekak seperti yang tertulis delam kertas kerja silat cekak untuk Konvesyen Seni Silat Melayu di Pulai Pinang baru-baru ini.

Keenam: ‘….. dan nyata silat cekak sama saja dengan silat kalimah.”

Jawab: sebenarnya silat kalimah berpunca dari silat cekak. Cuma namanya sahaja diubah oleh Sdr. Radzuan.

Ketujuh: Parang lading adalah senjata kalimah.

Jawab: Sebenarnya parang lading adalah satu-satunya senjata silat cekak sperti yang ditulis dalam kertas kerja silat cekak di Konvensyen Seni Silat Melayu. Pemakaian parang lading adalah mengikut ukuran diri sendiri dan tidak boleh dipinjam dan diwarisi. Cara mengukur parang lading dan menyesuaikannya dengan langkah-langkah masih di dalam tangan silat cekak, bukan dalam silat kalimah. Ini jelas kerana dalam Konvensyen dahulu Silat Kalimah menggunakan lambang Kelewang (Kelantan) bukannya lading.

Kelapan: Kata-kata ‘dari hasil seni bukan sukan” dan “penggunaan nama-nama Kaedah A, B, C, D oleh silat kalimah”.

Jawab: kata-kata ini telah digunakan dalam kertas kerja silat cekak untuk konvensyen. Jelas, banyak kata dan konsep dalam kertas kerja yang saya tulis telah digunakan oleh Radzuan (palagiat telah banyak dilakukan). Malahan Radzuan telah menggunakan konsep: tangan di tempat tangan, kaki di tempat kaki” yang juga berasal dari kertaskerja silat cekak untuk menegakkan silat kalimahnya.

Kaedah silat cekak yang sebenarnya adalah seperti berikut: Buah Doa “Dipanggil ‘Sambut’, Kaedah ‘A’
  • Buah Pertama
  • Buah Keputusan Gayung Petani
  • Buah Kidung Kiri
  • Buah Kidung Kanan
  • Buah Paras Kiri dan Kanan
  • Buah Ali Patah Atas
  • Buah Ali Patah Sudah
  • Buah Kilas Belakang
  • Buah Sengkak
  • Buah Hentak (keputusan Harimau)


Buah Qiam dipanggil Kaedah Kuntau. Kaedah ‘B’
  • Buah kuntau Kiri
  • Buah Kuntau Kanan
  • Buah Kuntau Jatuh
  • Buah Kuntau Kiri Gantung
  • Buah Kuntau Kanan Gantung
  • Buah Gari 1 dan 2
  • Buah Keputusan Sendeng Atas Cara Dalam
  • Buah Ali Patah Sudah cara ‘B’

Buah Ruku’ dipanggil Kaedah Kuntau Pukulan Bawah, Kaedah ‘C’
  • Buah Kilas Hadapan
  • Boleh juga Kilas Belakang dengan cara Kaedah ‘C’
  • Buah Keputusan Terlak
  • Buah Keputusan Lintau
  • Buah Tengkisan Penendang
  • Buah Tengkisan Tikaman Tat?


Buah Takbir dipanggil Kaedah Kuntau Tengkisan, Kaedah ‘D’
  • Buah Hempuk
  • Boleh juga dibuat Buah Kuntau Kiri


Kesimpulannya silat cekak mempunyai kaedah yang teratur, boleh menengkis pukulan silat dan kuntau. Sebab itu ia dinamakan seni silat cekak (silat yang bertanggungjawab) yang suci, murni, asli, dan bukan ciptaan atau rekaan baru.

Jadi nama-nama seperti “buah pasung belakang”, “pasung hadapan”, dan “Gerak Maut”, yang disebutkan oleh Saudara Radzuan dalam silat kalimahnya adalah nama-nama baharu yang direkanya. 

Sekarang kita kaji sejarah perkembangan silat cekak dan tarikh lahirnya silat kalimah. Silat cekak dilahirkan pada 28hb Disember 1965 bersamaan dengan 5 Ramadhan 1385 menerusi P.S.S.B Seri Kedah.

Ketika itu seksi silatnya dipengerusikan oleh saya sendiri. Penubuhannya dirasmikan di rumah Encik Shafie Darus batu 43/4 Jalan Gunung, Alor Setar Kedah. Nama silat cekak, buah-buah dan penangkap-penangkapnya diberikan oleh Sdr Yahya bin Said dari Taiping


Sdr Yahya mengajar silat cekak dalam Seri Kedah di dua buah kelas sahaja. Di rumah Shafie Darus batu 43/4 Jalan Gunung, Alor Setar dan di Alor Merah yang kemudiannya berpindah ke Telok Wan Jah di rumah Othman Ahmad, Alor Setar.

Setelah tamat kursus di kedua-dua buah kelas ini, Yahya mohon berhenti mengajar dan menyerahkan semua mandat (kuasa) dan syarat-syarat menjadi guru kepada saya untuk terus mengajar dan mengembangkan silat ini.

Pada 10 Januari 1969 Azmi dan Radzuan, dua beradik masuk belajar Silat Cekak ini dengan saya. Mereka menjadi ahli Seri Kedah di Sungai Petani, Nombor pendaftaran Azmi Long 90 dan Radzuan Long 91.

Pada 7hb. November 1969, Azmi dan Radzuan Long dipecat menjadi ahli Seri Kedah kerana dasar dan polisi mereka yang bertentangan. Tegasnya mereka menentang saya, gurunya, (bukan Sdr Yahya Said).

Pada 26hb. November 1971, mereka menubuhkan Persatuan Kalimah (bukan Silat Kalimah) didaftarkan di Pulau Pinang. Penubuhan ini dibuat apabila mereka menemui Yahya Said selepas dipecat kerana menentang saya, guru mereka berdua.

Saya telah mengembangkan silat cekak dari Kedah hingga terbentuk Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia pada 19hb. Ogos 1971 yang didaftarkan di Selangor dan bertaraf nasional. Nombor pendaftarannya ialah 973.

Demikianlah Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia dan Persatuan Kalimah lahir berasingan dan terserah kepada semua menentukan yang mana satu benar dan asli.

Jelas kini saya telah melahirkan silat cekak yang selama 40 tahun terpendam di dada Yahya Said tanpa diketahui orang. Saya mengenengahkannya kerana kepentingan kebudayaan Melayu, menimbulkan pusaka Melayu yang asli lagi bertanggungjawab agar mutu seni ini dapat dibanggakan.

Setelah menentang guru mereka sendiri mereka masih memakai dan mengaku nilai seni itu sehingga mereka kemudian mengubah nama silat cekak itu menjadi silat kalimah. Tapi yang benar tetap benar.

Selepas dimandatkan menjadi guru silat ini saya tidak terus berpuas hati setakat itu saja. Dengan pengalaman sejak usia lapan belas tahun, dalam seni silat dan kebatinan Islam sejati saya buat kajian dan menapis segala seni silat untuk disesuaikan dengan tujuan bersilat dan sejajar pula dengan peraturan agama Islam.

Saya membuat kesimpulan bahawa seni silat cekak ialah seni silat bukan silat semata-mata. Perbezaan seni dengan bukan seni adalah sangat jauh laksana bumi dengan langit. Semua cabang seni seperti seni sastra, seni tari, seni lukis, seni suara, seni dalam kajian filsafat serta Sufi dan seni silat masing-masing mempunyai bakat yang tersendiri.

Bakat seni silat ialah keras lembut yang bermaksud tetap pendirian bukan degil. Lemah lembut pada zahirnya bererti tidak bongkak (ego) dan menerima kebenaran. Tetapi akan berkeras untuk menegakkan yang hak. Bakat asli ini jika diasuh dan dididik akan mencapai keistimewaan, tetapi yang tidak berbakat tetapi ada kemahuan hanya mencapai sekadar ‘dapat’ sahaja.

Konsep seni silat mestilah dibezakan dengan sukan. Dalam hubungan ini segala kajian silat mempertahan diri yang tidak bertaraf seni dipanggil silat yang bertaraf sukan. Seni silat dan sukan sama-sama mempunyai pergerakan antara kedua jenis ini sangat jauh bezanya.

Seni silat bergerak secara halus sejajar dengan pergerakan semula jadi (normal) dan sememangnya sesuai dipanggil seni. Manakala pergerakan silat jenis sukan bergerak bukan cara normal (pergerakan yang dibuat-buat)

Adalah silap kalau dikatakan jenis pertahanan diri yang diimport dari luar sebagai satu hasil seni kerana pergerakan mereka berdasarkan gerak kasar (bukan normal). Tegasnya jenis pertahanan diri ini tergolong dalam sukan dalam mana kekuatan menjadi ukuran. 

Pergerakan seni silat adalah halus. Ahli-ahli seni silat yang asli memahami pergerakan halus (BERDENYUT dalam istilat silat), berdasarkan pergerakan yang menurut bukan membangkang.

Pergerakan yang membangkang memerlukan tenaga yang kuat justeru ia sejenis sukan. Ahli seni silat yang sebenar boleh menewaskan musuh yang lebih kuat dan bertenaga darinya dengan kaedah yang bijaksana. Cuma silat cekak sahaja yang mempunyai sifat-sifat demikian.

Saya telah mengkaji perkataan ‘cekak’ ini dengan mendalam. Saya pasti perkataan cekak ini bertalian erat dengan tatatbahasa Melayu “makan cekak’ yang bermakna kesanggupan serta bertanggungjawab dalam menjalankan sesuatu tugas.

Dalam bahasa Bawean cekak bererti keras. Silat Cekak bererti silat keras atau lebih tepat tetap pendirian dan sanggup bertanggungjawab. Dalam bahasa Minangkabau, cekak bererti “bergaduh” iaitu dari perkataan “BERcHAKAK”.

Jadi silat cekak bererti silat yang boleh dibawa bertarung untuk mempertahankan diri. Jelas, dari segi asas perkataan, cekak sesuai dikaitkan dengan seni mempertahankan diri yang bertanggungjawab. Maka itu ia dinamakan silat cekak.

Perkataan asal “cekak” ini dikaitkan pula dengan praktikalnya, yang mengkaji pergerakan. Jadi pada lahirnya sesuai dinamakan silat cekak dan pada batinnya (hakikatnya) silat gerak. Ini sejajar pula jika dikira huruf jawi bagi kedua-dua perkataan itu: cekak (, , ) dan gerak (,, ), sepadan pula dengan perkataan itu Quran (lahir) dan Furkan (hakikatnya)

Jadi seseorang yang mempelajari silat cekak mesti sampai pada pengertiannya kepada pergerakan baharulah tahkik pada ilmu silat yang sebenarnya. Jika tidak ia hanya dapat kulit sahaja. Sesudah tahkik seseorang itu maka baharulah ia sampai kepada GERAK yakni makan segerak (makan gerak dalam gerak) dan dapat menentang musuh sama ada yang dapat dilihat atau tidak, disedari atau tidak terang atau dalam gelap. Bila peringkat ini dicapai baharulah ia sampai ke “MAKAN GERAK”.

Bukan “makan cekak” cara belajar buah 12-21 seperti yang diterangkan oleh Sdr Radzuan. Faham akan semua peringkat, baharulah seseorang itu layak menjadi penganjur, dan pemimpin silat yang sebenarnya. Jika sekadar sampai pada kulit silat sahaja tanpa “ruh” silat yang sejati ia tidak layak menerima warisan pusaka.

Jika diterima juga ia dianggap perampas kerana tidak mempunyai peribadi amanah. Bila sudah ada amanah dan peribadi keimanan yang sejati baharulah ia layak menjadi GURU.

Jika tidak maka guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari. Pelajar dengan guru demikian bermakna seseorang itu akan menjadi bertambah jahat, bongkak dan sombong. Sebaliknya guru yang sebenar guru (murshid) mempunyai telatah dan peribadi yang tinggi, boleh memimpin ke jalan yang diredhai Allah.

Di dalam peraturan silat cekak konsep ini jelas diutarakan. Pertama perpaduan dengan guru yang sebenar-benarnya guru (murshid), bukan yang fasik dan munafik. Kedua, perpaduan dengan ibu bapa (rumah tangga) yang telah melahirkan kita. Ketiga, perpaduan sesama ahli silat, bukan untuk berpecah belah. Keempat, konsep terhadap masyarakat umum khasnya seluruh masyarakat silat Melayu yang benar-benar asli.

Saya juga telah menganalisa amalan dan buah-buah seni silat cekak itu sendiri. Mungkin anasir luar ada tersadur di dalam silat itu hingga bercanggah tujuan asal ilmu silat ini dengan akidah agama islam khususnya. Jadi saya mengekalkan amalan-amalan yang sesuai dengan asas Islam dan membuang segala yang bertentangan. Saya mempunyai alasan-alasan yang sesuai dan praktikal untuk mengenepikan pemakaian beberapa buah yang agak bertentangan dengan tujuan menuntut ilmu silat.


  • Buah Rasa dan Pecahan dari Keputusan Gayung Petani (Buah Pusing tangan) telah diketepikan kerana buah-buah tersebut adalah seperti buah silat untuk permainan (pulut) sahaja. 
  • Buah Sengkak tidak dipakai kerana membahayakan diri orang yang menggunakannya. 
  • Buah Keputusan Sending Bawah Kiri dan Kanan ditinggalkan kerana dipandang sia-sia (memakan waktu). 
  • Buah Kedung Kanan didapati sama dengan Kuntau Kanan gantung pemakannya. 

Anihnya terdapat sejenis buah dalam cekak yang dinamakan “Buah Kusyen”. Buah ini sungguh pantas dan boleh digunakan di tempat-tempat yang sempit dan dicorok-corok ruang. Ia boleh digunakan semasa duduk di atas kusyen kereta. Jika diserang dalam kereta insya-Allah penyerang itu akan tertewas. Sebab itu ia dinamakan Buah Kusyen (sebelumnya buah ini tidak bernama).

Dengan penjelasan dan bukti-bukti yang dibentangkan di atas maka sewajarnyalah seni silat pusaka bangsa ini dinamakan silat cekak kerana pada hakikatnya seni silat cekak itu silat gerak, satu silat lojik. 

Mengubah nama silat cekak itu kepada nama-nama lain seperti silat kalimah bererti penyelewengan dalam perwarisan pusaka Melayu asli. Sudah cukup jelas bahwa silat kalimah itu adalah silat cekak.

Kepada yang tidak puas hati dengan penjelasan ini, dapat kiranya berhubung dengan ibu pejabat Persatuan Seni Silat Cekak, 32 Jalan Hj. Sirat, Kampung Baharu, Kuala Lumpur untuk keterangan lanjut.

komen SERASI: Sejarah Silat Cekak yang berasaskan sumber daripada SILAT KALIMAH tidak boleh dipakai sama sekali. Pasti terdapat unsur seleweng yang akan membawa Silat Cekak ke arah yang tidak mendatangkan manafaat buat penuntut dan pengamalnya. Silat Kalimah sentiasa cuba mendapatkan "advantage" dengan mendahului tetapi terbukti pendahuluan mereka palsu dan sering tersasar daripada Realiti Sejarah Silat Cekak. Maka ahli sejarah realiti silat cekak mestilah sentiasa berwaspada dalam hal ini. Wassalam.

Monday, 12 March 2012

Belasungkawa: YM Ustaz Ishak Itam kembali ke Rahmatullah.

Bukit Mertajam (Isnin):  YM Tuan Haji Ishak Itam, 79 (kalendar hijriah) Guru Utama Silat Cekak Malaysia telah kembali ke rahmatullah pada 19 Rabiul Akhir 1433 jam 4:45pm sejurus selepas azan asar hari ini.

Guru Utama Silat Cekak Malaysia
1986 - 2012

Alfatihah.

Sekian - sumber.



Belasungkawa:
Almarhum YM Tuan Haji Ishak Itam dilahirkan pada tanggal 22hb Julai 1935 bersamaan 20hb Rabiul Akhir 1354 hari Isnin, di kampung (Batu 9) dalam mukim Tanah Liat, Bukit Mertajam, Seberang Perai. Merupakan seorang anak pertama lelaki yang dilahirkan kepada Patimah dan Itam bin Saad. Haji Ishak mempunyai titisan benih jalinan ulama melalui keturunan ayah beliau, Itam bin Saad yang merupakan seorang Hafiz Al-Quran, manakala Tok Mohsin ayah kepada Saad adalah berketurunan Banjar yang berasal dari Indonesia dan telah dilahirkan dalam keluarga para ulama terbilang. Ibu beliau pula berketurunan Melayu dari Setui melalui talian darah dengan Tok Jusof iaitu bapa kepada Tok Sopiah yang telah melahirkan Patimah, ibu kepada Haji Ishak bin Itam. Bapa kepada ibu beliau pula iaitu Mat Udin ialah anak seorang panglima istana kerajaan negeri Perlis yang digelar Panglima Taha.

Almarhum sejak dari kecil lagi telah meminati seni silat Melayu, iaitu bermula dari umur 9 tahun sehingga ke umur 18 tahun beliau telah mempelajari Silat Gayung Fatani melalui bapa saudaranya En. Bakar dan En. Shafie b. Din. Seterusnya beliau mempelajari Silat Kuntau Jawa dari En. Hassan Jawa selama 2 tahun dan kemudiannya telah mempelajari Silat Sendeng dan Silat Minangkabau.  Kemudian beliau mempelajari pula Tomoi Siam dari En. Osman b. Ahmad (Man Balak) sehingga beliau menjadi Guru Tomoi selama 2 tahun. 



Selain daripada ilmu persilatan, beliau telah mempelajari ilmu kebatinan melalui Ustaz Azizan (Izan). Di samping itu, beliau telah mempelajari cara-cara membuat ubat tradisional merawat penyakit kencing manis. Tuan Haji Ishak b. Itam juga pernah mendapat pendidikan agama secara formal di Pondok Tuan Haji Mat Salleh Mesir, Tanah Liat yang pada masa ini menempatkan Maktab Adabi. Kemudian belajar pula di Pondok Pokok Sena (tafsir) dengan Tuan Guru Haji Ahmad b. Tuan Haji Hussein. 



Almarhum mula mempelajari Silat Cekak pada tahun 1969, apabila YM Ustaz Haji Hanafi b. Haji Ahmad telah dapat membuka kelas di Bukit Mertajam bertempat di Kubang Semang iaitu terletak lebih kurang 2 batu dari Cawangan PSSCM Seberang Perai pada masa sekarang ini. YM Tuan Hj Ishak bin Itam telah berjaya belajar silat ini selama 30 hari latihan sahaja. 

Setiap kali latihan, beliau sering dipukul oleh YM Ustaz Haji Hanafi dengan pokok teh pagar yang bertujuan hendak mengajar beliau supaya bersabar dan menerima ilmu silat ini dengan ikhlas hati dari tangan gurunya sendiri disamping menerima berbagai ujian dari gurunya. 

YM Ustaz Hanafi b. Haji Ahmad kemudiannya telah melantik beliau menjadi jurulatih. 

Sepanjang penglibatan beliau sebagai jurulatih, banyak tempat dan Cawangan serta Kelas Latihan telah disertainya termasuklah di TUDM Butterworth (1977), Kepala Batas (1978), Cheruk Tok Kun (1975) dan di Kulim (1982). Beliau seringkali berulang alik mengajar silat ini di S. Perai dan P. Pinang. 

Apabila YM Ustaz Haji Hanafi kembali ke Rahmatullah pada 13 Ogos 1986, YM Tuan Haji Ishak bin Itam telah diisytiharkan sebagai YM Guru Utama pada 21 September 1986. Kelas pertama diijazahkan oleh beliau sebagai Guru Utama adalah di UPM pada 13 Oktober 1986 seramai 27 orang. 

Almarhum YM Tuan Haji Ishak b. Itam adalah seorang seorang pemimpin berjiwa resmi padi, "low profile", seorang pendidik yang penyabar, tenang dalam segala hal, tabah menghadapi segala dugaan, sehinggalah beliau kembali kerahmatulah pada 12 March 2012 bersamaan 19hb Rabiul Akhir 1433 Hijrah, selepas Asar, hari Isnin pada usia 79 tahun.

Sesungguhnya tiada ganti serupa lagi setelah pemergiannya.

Al Fatihah buat Almarhum YM Tuan Haji Ishak Itam.





Sunday, 4 March 2012

Syabas SilatMelayu.Com!

Asal Kuntau Tekpi, Cekak & Kalimah
Posted by Cikgu Fazli on January 20, 2009 at 11:25pm in (P.S.S.K.T.M) ڤرتوبوهن سني سيلة کونتاو تيکڤي مليسيا
Back to (P.S.S.K.T.M) ڤرتوبوهن سني سيلة کونتاو تيکڤي مليسيا Discussions

Silat Cekak
Silat ini berasal dari Negeri Kedah, Malaysia, dan dikatakan pernah diamalkan oleh panglima-panglima kanan kerajaan Negeri Kedah di zaman dahulu. Di antaranya ialah semasa era pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II.

Silat ini telah diwariskan oleh salah seorang panglima kanan kerajaan Kedah yang bernama Panglima Ismail kepada Panglima Tok Rashid dan kemudiannya kepada Yahya Said (sebagai pemegang amanah) yang berasal dari Batu Kurau, Taiping, Perak,:

40 tahun kemudian, pada 5 Ramadhan 1385 Hijrah, bersamaan 28 Disember 1965, Yahya Said telah memperturunkan ilmu Silat Cekak kepada Ustaz Haji Hanafi bin Haji Ahmad.

Silat Cekak pada ketika itu telah dilahirkan kembali dan beroperasi melalui Perkumpolan Seni Sari Budaya Sri Kedah.

Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia telah didaftarkan secara rasmi pada 19 Ogos 1971 dengan Ustaz Hanafi sebagai Presiden dan Guru Utama PSSCM. Beliau telah meninggal dunia pada 13 Ogos 1986 setelah menerajui PSSCM dan mengembangkan silat ini ke seluruh negara selama 21 tahun.

Jawatan ini diganti oleh Haji Ishak bin Itam sebagai Presiden dan Guru Utama PSSCM pada 21 September 1986 hingga ke hari ini.

Silat Kalimah
Cerita ini disampaikan dari mulut ke mulut dan turut merujuk kepada rekod sahih peninggalan para guru yang bertanggungjawab mengembangkan ajaran Silat Kalimah.

Kisah ini bermula apabila ilmu seni Silat Kalimah ini diperturunkan oleh Syeikh Abdullah kepada Sultan Kedah yang dikenali dengan nama Sultan Muzaffar Shah. Ia telah dirahsiakan oleh Istana Kerajaan Kedah sehinggalah tiba kepada Sultan Ahmad Tajuddin yang telah bertanggungjawab menurunkan ilmu dan ajaran Silat Kalimah ini kepada panglima kanan beliau, iaitu Panglima Tok Ismail.

Panglima Tok Ismail pula menurunkan ilmu dan ajaran Silat Kalimah kepada Panglima Tok Ali dan Panglima Tok Hadi.

Panglima Tok Ismail akhirnya menurunkan ilmu dan ajaran Silat Kalimah ini kepada Panglima Tok Rashid.

Dan Panglima Tok Rashid merupakan panglima yang terakhir menerima ilmu Silat Kalimah sebelum beliau menurunkan ilmu ini kepada orang awam yang pertama, iaitu anak angkatnya yang bernama Tok Guru Yahya Said.

Silat Kuntau Tekpi
Seni Silat Kuntau Tekpi ialah sejenis ilmu mempertahankan diri yang telah lama wujud di zaman Sultan Ahmad Tajuddin Shah, Sultan negeri Kedah pada kurun ke-18. Ia dipelopori oleh seorang Panglima Istana bernama Panglima Taib Bin Wan Hussin. Silat ini diajar hanya di kalangan panglima dan pengawal istana serta hulubalang bagi menentang serangan Thai dan musuh lain ketika itu.

Panglima Taib telah mewariskan ilmu ini kepada anak kandungnya bernama Siti Aminah yang dikenali dengan gelaran ‘Srikandi Kedah’. Silat ini kemudiannya diwarisi oleh anak Siti Aminah bernama Tuan Haji Zainol Abidin bin Endut dan seterusnya diwarisi pula oleh anak Zainol Abidin iaitu A. Sani.

Senjata utama silat ini dikenali sebagai tekpi iaitu besi bercabang tiga yang juga telah dikenali sebagai "Raja Segala Senjata" yang telah terbukti boleh mematikan segala senjata tajam.

Silat ini mempunyai kaedah buah-buah pukulan serta tangkapan yang kemas. Semua pergerakan dan tangkisan adalah sesuai dengan pergerakan fitrah diri manusia, tidak mengira peringkat umur, mahupun lelaki ataupun perempuan.

Silat ini menitikberatkan aspek mempertahankan diri sekiranya diserang tetapi akan menyerang sekiranya terdesak.

(sumber wikipedia)


Apapun cerita, ianya tetap datang dari istana Kedah ketika Sultan Ahmad Tajuddin Shah,
Diharap dapat diulas lanjut kenapa Panglima Taib memilih tekpi dan Panglima Ismail memilih parang lading.

ulasan Jurulatih kanan PSSKTM (yang bergiat aktif):

Reply by Amirul Husni on January 21, 2009 at 11:40am
assalamua'laikum

Terima kasih kepada Cikgu Fazli dari SPGP kerana mengemukakan persoalan ini.


Malangnya, ulasan lanjut yg diminta tak dapat diberikan sepenuhnya disebabkan amanah yg dipegang oleh saya dan jurulatih2 lain dalam PSSKTM. Sekiranya sesiapa mahu ulasan sejarah dari perspektif Silat Kuntau Tekpi, dia wajib berjumpa dengan Pak Guru Sani sendiri. Itupun sekiranya Pak Guru berkenan hendak memberikan maklumat. Jika seseorang itu ikhlas didalam persoalannya, inshaAllah, kemungkinan besar Pak Guru Sani akan membuka cerita.


Walaubagaimanapun, sebagai memenuhi tanggungjawab sebagai moderator disini, selain dari Cikgu Azhar dan Cikgu Nor Azlan, apa yg boleh diperkatakan ialah Allahyarham Panglima Taib merupakan PENGASAS perguruan Silat Kuntau Tekpi. Maka dari itu, sedia maklum bahawa segala rupabentuk pelajaran yg terdapat didalam SKT sekarang hasil usaha Allahyarham Panglima Taib, serta diolah oleh keturunannya hingga sekarang mengikut keadaan zaman.


Seperkara lagi yg boleh dihuraikan ialah pemilihan senjata itu sendiri. Diantara tanggungjawab Allahyarham Panglima Taib ketika menjadi panglima di Kedah ialah mengawal penghantaran ufti ke kerajaan Islam Siam yg berpusat di Ayuthia. Dizaman yg tiada kereta dan kapal terbang, beliau telah menghadapi liku-liku yg mencabar dan membahayakan nyawa sepanjang perjalanan ke Ayuthia. Maka menurut keturunannya, Allahyarham Panglima Taib telah memilih senjata Tekpi sebagai senjata pilihan bagi melaksanakan tanggungjawab yg berat itu. Apa yg boleh dispekulasikan ialah kemungkinan sejak itulah Allahyarham telah menjadikan Tekpi sebagai senjata resmi bagi perguruannya. Mengenai siapakah gurunya, Pak Guru Sani sendiri tiada maklumat berkenaannya.


Oleh itu, PSSKTM tidak akan pergi jauh daripada Allahyarham Panglima Taib bila memperkatakan tentang salasilah perguruan ini. Sesungguhnya hanya Allah SWT yg mengetahui segalanya.


wallahua'lam...


Ulasan Team SERASI atas fakta sejarah yang berkaitan:
Menurut sumber sejarah, selain menjadi pewaris Gayung Fatani daripada Panglima Taha (Panglima Kerajaan Perlis), salah satu senjata kegemaran YM Tuan Haji Ishak Itam Guru Utama Silat Cekak sebelum menjadi Guru Silat Cekak adalah Tekpi! Beliau adalah seorang Pakar Tekpi.


Syabas SilatMelayu.Com kerana masih mengekalkan dan menghormati adab perguruan yang sebenar.



Tuesday, 14 February 2012

Adab - Syarat Penting Berguru Dalam Islam

Adab syarat penting cari ilmu, berguru dalam Islam
oleh Wan Roslili Bt. Abd. Majid,Pegawai Penyelidik, 19/05/2005 | Berita Harian

GURU atau pendidik disanjung dan dimuliakan kerana ilmunya. Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Kelebihan orang yang berilmu berbanding abid samalah seperti kelebihan bulan purnama berbanding segala bintang."(Sunan Abu Daud dan at-Tirmizi)

Kelebihan dinyatakan Rasulullah itu ternyata disebabkan manfaat ilmu disampaikan oleh orang berilmu. Dalam konteks perbincangan kita, golongan guru khususnya.

Kelebihan guru dan pendidik sering dibicarakan hingga pujangga turut mengibaratkan guru seperti bintang di langit yang menerangi kegelapan di laut dan di darat. Justeru, seseorang pengembara dikatakan akan tersesat jalan apabila bintang menghilang.

Demikian juga ibaratnya kehidupan manusia tanpa bimbingan guru yang akan kehilangan arah panduan. Lalu, akhirnya tersesat jalan.

Secara ringkas, antara sebab guru wajib dimuliakan kerana;

Pertama, guru ialah insan mulia dan tinggi kedudukannya. Sebagai orang berilmu yang dijamin Allah ketinggian kedudukannya seperti yang disebutkan dalam satu ayat-Nya, guru tentu memiliki kemuliaan yang perlu dipertahankan. Bahkan, dalam satu ayat-Nya, Allah menggandingkan orang berilmu dengan malaikat. (Maksud surah Ali Imran, ayat 18)

Kedua, yang mewajibkan kita menghormati guru kerana mereka memiliki kebijaksanaan. Seperti dimaklumkan, manusia dapat mengendalikan hidupnya dengan sempurna berdasarkan keimanan dan kebijaksanaan. Begitu dengan guru.

Dengan kebijaksanaannya, guru berupaya membentuk dan mengembangkan daya keilmuan serta kebijaksanaan dalam diri muridnya. Perkara ini tentu dapat melahirkan generasi yang cemerlang akhlak dan peribadinya.

Ketiga, guru menyumbang bakti yang sangat besar. Jasa guru terlalu besar hingga tidak terungkap oleh kata-kata.

Bayangkanlah betapa besarnya jasa guru membimbing hidup manusia seluruhnya dengan ilmu yang diajarnya. Hidup tanpa ilmu sama seperti hidup dalam kegelapan. Ibarat nur, ilmu menerangi hidup manusia. Umpama lilin, guru membakar diri, menerangi kegelapan.

Sejarah membuktikan bahawa manusia berjaya mencapai kegemilangan menerusi ilmu dan kebijaksanaan. Demikian seterusnya dengan teknologi baru hari ini yang dicipta berdasarkan kedua-dua elemen itu, di samping kemahiran yang dimiliki.

Kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir yang dirakamkan dalam al-Quran menerusi surah al-Kahfi ayat 66-82 menunjukkan adab dalam menuntut ilmu.

Suatu perkara yang dapat dilihat dalam pertemuan antara Nabi Musa dan Khidir adalah bagaimana tawaduk dan rendah hatinya Nabi Musa sebagai seorang 'murid' yang mahu mempelajari sesuatu ilmu daripada gurunya. Tutur katanya penuh adab dan tingkah lakunya penuh sopan, syarat yang amat penting bagi sesiapa saja yang mahu menuntut ilmu.

Meneliti kisah Nabi Musa dan Khidir juga membolehkan kita membuat kesimpulan iaitu mereka secara tidak langsung menggariskan beberapa adab penting dalam mencari ilmu, khususnya dalam berguru.

Pertama, ilmu adalah kurniaan Allah. Tidak ada seorang manusia pun yang boleh mendakwa bahawa dia lebih berilmu berbanding orang lain, kerana ada juga ilmu yang juga anugerah Allah tanpa mempelajarinya (ilmu ladunni iaitu ilmu yang dikhususkan untuk hamba Allah yang salih dan terpilih saja).

Kedua, perlu bersabar dan tidak terburu-buru serta mengutamakan kebijaksanaan pada setiap ketika.

Ketiga, seseorang pelajar perlu memelihara adab dengan gurunya.

Antara adabnya adalah seseorang pelajar mesti bersedia untuk mendengar penjelasan daripada guru dari awal hingga akhir, sebelum bertindak dengan mengabaikan perintah guru.

Selain memuliakan guru, kita bertanggungjawab untuk menunaikan hak mereka.

Antara hak guru yang perlu ditunaikan adalah:-
  • Merendah diri terhadap guru.
  • Memandang guru dengan penuh hormat dan meyakini bahawa keperibadian mereka adalah lebih sempurna.
  • Panggillah guru dengan gelaran mulia sebagai tanda menghormati mereka.
  • Mengiktiraf hak guru terhadap diri kita.
  • Mendoakan untuk guru sepanjang hayat mereka.
  • Berkelakuan penuh sopan ketika mengikuti pembelajaran.
  • Meminta izin guru sebelum memasuki kelas, rumah atau tempat yang khusus seperti bilik guru.
  • Mendengar isi pengajaran dengan tekun walaupun topik perbincangan telah diketahui.
  • Tidak mengemukakan pertanyaan bagi sesuatu masalah yang telah pun diketahui jawapannya.
  • [Jangan derhaka]
[Taat ke guru membawa berkat
sedikit belajar banyak yang dapat
jika menderhaka menjadi mudarat
semua ilmu tiada yang lekat]

Imam Al-Syafie pernah mengungkap: "Bersabarlah kamu dalam perjalanan jauh demi menemui gurumu, sesungguhnya lautan ilmu itu diperoleh menerusi perjalanan kamu menemuinya. Sesiapa yang tidak berasa kepahitan menuntut ilmu sedetik, ia pasti menelan kehinaan dek kejahilan sepanjang hayatnya."
Sumber: Institut Kefahaman Islam Malaysia

[ditambah kemudian] 

Monday, 16 January 2012

Ahmad Tajudin Halim Syah-Guru Silat Cekak?

Tidaklah diketahui siapakah yang mula2 sekali mencipta seni Silat Kedah atau Silat Cekak ini. Hanya menurut apa yang diriwayatkan oleh Inche Yahaya Said - guru silat kita - bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan dinegeri ini kira2 100 tahun yang lalu - rujukan risalah awal Silat Kedah 23.10.1966

Jadi bagaimana nama Paduka Seri Sultan Ahmad Tajudin Halim Syah (1804-1843) boleh timbul dalam sejarah silat cekak sebagai seorang pengamalnya seperti yang didakwa oleh silat Kalimah seperti berikut?

"Penderhakaan tersebut gagal dibanteras oleh para panglima Kedah sendiri. Sehinggalah Sultan Ahmad Tajuddin mengambil keputusan untuk menurunkan ilmu Silat Kalimah ini kepada Panglima Tok Ismail. Ini bertujuan untuk membanteras penderhakaan Tuah daripada berterusan dan Panglima Tok Ismail mengambil masa 44 hari sahaja untuk khatam dalam pembelajaran."

Adakah benar Paduka Seri Sultan Ahmad Tajudin Halim Syah Marhum Melaka itu Guru Silat Cekak?

Adakah benar dakwaan ini, atau hanya khayalan sesetengah pihak yang cuba mengkaitkan kehebatan sejarah silat dengan kesultanan Kedah tetapi tersilap dalam meletakkan silat itu ditempat atau pada orang yang selayaknya?

Sebenarnya, siapakah yang sedar bahawa pada sekitar tahun 1821-1839 itu ada tersebut seorang yang dianggap Sultan Kedah telah dibuang negeri malah berkawan pula dengan seorang mubaligh Kristian yang kerap menyakiti hati orang Melayu muslim dengan mengeji agama Islam?

Berikut ini adalah petikan daripada Sejarah Percetakan Awal Di Jajahan Selat 1806-1858 terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka/Kementerian Pendidikan Malaysia 1991, ms51, mengkaitkan seorang Mubaligh Kristian anti Islam yang berkawan dengan seorang yang dianggap Sultan Kedah oleh British.


Comparison of the religion of Jesus with religion of Muhammad, Prophet of the Arabs Mecca - printed in Penang by Reverend Thomas Beighton in the year 1839 and in the Christian Year 1839 A.D and in the Muslim year 1254. 


Judul ini cuba membuktikan kelebihan Injil berbanding dengan Al Quran, telah mengakibatkan satu pergolakan di Pulau Pinang. Para pemimpin muslim mengganggap perbandingan itu sebagai mencela dan biadap...Pendekatan Beighton dalam kempen penerbitan risalah ialah dengan memuji agama Kristian dan mengeji Islam...

Risalah ini dan semua cetakan Jawi berikutnya di Pulau Pinang telah diterjemahkan oleh Beighton. Dia tiba di Melaka pada 14 September 1814 dan mula mempelajari Bahasa Melayu. Dia telah pergi ke Pulau Pinang pada 9 April 1819, di mana dia telah menubuhkan beberapa buah sekolah Melayu, dan dalam tahun 1824 dia telah membina sebuah gereja kecil untuk persatuan Mubaligh itu.

Dia (Beighton) menjadi kawan kepada sultan Kedah yang telah dibuang negeri, tetapi dia sering menyakitkan hati para pemimpin Melayu Muslim dengan sikap degil tanpa tolak ansurnya tentang kelebihan agama Kristian. Dia meninggal dunia dalam tahun 1844.

Siapakah orang yang dianggap sebagai sultan Kedah yang telah dibuang negeri yang berkawan dengan seorang Paderi Kristian anti Islam seperti yang dimaksudkan itu? Siapa pula yang menggadai Pulau Pinang kepada British sebelum itu?

Untuk perhatian, gelaran Paduka Seri Sultan juga bermaksud kerabat diraja yang mungkin berpangkat sebagai Laksamana atau Temenggung dalam sesebuah kerajaan dan ia tidak bermaksud sebagai pemerintah yang dianggap sultan atau Duli Yang Maha Mulia ataupun Agong. Pihak Inggeris yang tidak mahir dalam susur galur pemimpin Melayu dan tidak fasih dalam Jawi selalu terkeliru dalam hal-hal seperti ini. Kekeliruan mereka (Inggeris) dalam memahami gelaran dalam hiraki kesultanan Melayu menjadikan kita Melayu hari ini juga bercelaru kerana mengambil sejarah Melayu daripada mereka dan para balaci mereka.


Undang-undang Kedah, perlembagaan Nagara Kedah yang berlandaskan syariat yang telah dirampas dan disembunyikan oleh Inggeris daripada pengetahuan generasi Islam hari ini, jelas mempunyai undang-undang murtad sebagai 'counter' untuk menyekat golongan-golongan mubaligh kristian daripada terus memurtadkan umat Islam pada ketika itu yang diserang hebat daripada segenap penjuru. Ini termasuklah penterjemahan Injil ke dalam Bahasa Melayu yang dibiayai Inggeris dengan bantuan Bapa Persuratan Melayu Moden Munsyi Abdullah yang juga pengarang Sejarah Melayu yang berpusat di Melaka dan Singapura.


Tidak berniat hendak memperkecil atau menafikan kajian atau dakwaan yang sedia ada, tetapi tajuk ini boleh dikembangkan lagi dengan penglibatan semua pihak yang berminat dalam lapangan sejarah realiti silat cekak. Dimana dengan penglibatan pelbagai pihak itu nanti diharapkan kordinat yang tepat dapat dipastikan untuk menentu sahkan peranan Silat Cekak dan keselariannya dalam perkembangan Islam di utara Semenanjung Tanah Air dan seterusnya di Alam Melayu khasnya.

Wednesday, 11 January 2012

SILAT KEDAH atau SILAT CEKAK

SILAT KEDAH atau SILAT CEKAK dari segi Falsafah - Sejarah dan Qaedah

Tidaklah diketahui siapakah yang mula2 sekali mencipta seni Silat Kedah atau Silat Cekak ini. Hanya menurut apa yang diriwayatkan oleh Inche Yahaya Said - guru silat kita - bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan dinegeri ini kira2 100 tahun yang lalu.

Salah seorang Panglima Silat Cekak yang diketahui ialah Panglima Ismail dan kemudiannya Panglima Tok Rashid dari Sungai Daun sana. Peristiwa ini telah berlaku kira2 50 tahun yang lalu dan kubur Allah Yarham itu masih ada lagi sampai sekarang ini di-satu tempat di jajahan Kerian itu.

Panglima Tok Rashid inilah yang mengajar Che Yahya - guru silat kita itu - akan kepandaian silat ini. Konon kabarnya tidaklah ada seorang pun yang pernah belajar hingga tamat dan lengkap seperti yang telah dipelajari oleh Che Yahaya.

Sekarang Che Yahaya telah menurunkan pula ilmu-nya kepada putra2 bumi asalnya putra2 Kedah menerusi Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.

Bersempena dengan peristiwa2 itulah maka Silat Chekak ini kita berikan nafas baharu iaitu "SILAT KEDAH".

Dari kajian2 yang mendalam terhadap falsafah dan qaedah silat ini kita mempercayai bahawa Silat Kedah telah lahir dan di-chipta sa-telah orang2 Melayu memeluk Ugama Islam...orang2 yang sungguh alim dengan ilmu2 agama dan tahu cara2 silat melayu.

Kalau hendak dibuktikan kata2 tadi dengan tulisan maka saya kira ini....buah buku yang tebal. Memadailah sahaja dengan risalah kechil ini.... 

"SILAT AKU SILAT KALIMAH, AKU SILAT DALAM KALIMAH"

rujukan keratan akhbar : Oktober 1973 / 23.10.1966

Friday, 6 January 2012

Jejak Bertapak

Berjalannya Panglima Saad Abi Waqas r.a (sepupu Rasulullah s.a.w) bersama Uwais Qorni r.a dan seterusnya Salman Al Farisi r.a ke timur maka tetaplah ada rahmat dan berkat jejak bertapak jalan para sahabat ke wilayah nusantara. Berjalannya syeikh-syeikh yang digelar wali Allah yang terkemuka selepas zaman para sahabat Rasulullah s.a.w maka tetaplah juga ada berkat dan rahmat jejak- bertapak jalan para wali Allah ke Alam Melayu.

Begitulah ceritanya jejak bertapak jalan para sahabat.

Tuesday, 3 January 2012

KALIMAH dan ABJAD SILAT ARAB-PARSI?

Bukan bermusuh sebagai tujuan. Kedua-dua video klip ini dipinjam sementara untuk dijadikan perbandingan sahaja. Ia juga bertujuan bagi mengkaji dan meneliti pergerakan silat yang dikatakan berasal dari Timur Tengah yakni ilham daripada Syeikh Al Qumairi dari Yaman yang didakwa mempunyai ilmu persilatan yang handal. Tok Syeikh itu juga dikatakan tinggal diistana Kedah yang mana raja-raja Kedah itu juga didakwa bersusur galur daripada Merong Mahawangsa @ Raja Debar Raja dari Parsi.



Kehebatan Sepak Terajang Silat Kalimah terkini - realiti

"Begitulah kisah Pak Ya telah menukar nama-nama asal tepisan-tepisan dan buah-buah di dalam Silat Kalimah kerana tidak mahu sebarang unsur “ TAKBUR “ di dalam Silat Kalimah yang berasal-usul dari “Silat yang berisi dakwah di dalamnya”. Apatah lagi nama-nama baru ini benar-benar melambangkan bahawa “SILAT KALIMAH ADALAH SILAT YANG DIINSPIRASIKAN DARI PERGERAKAN-PERGERAKAN SOLAT “. Dan lebih-lebih lagi apabila dilihat kepada sosok-peribadi pengasas awal Silat Kalimah ini ; Syeikh Abdullah Al-Qumayri Ar-Rifa’ie Al-Qibrari @ Syeikh Tajreed (yang berasal dari Syahir-Yaman) adalah pendakwah yang telah berjaya mengislamkan Raja Kedah Tua di masa itu ; Raja Merong Mahawangsa II @ Maharaja Dhurbar Raja @ Sultan Mudzafar Syah I." - KALIMAH



Kehebatan Sepak Terajang Silat Abjad terkini - realiti

"Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya telah mempamerkan satu kehebatan seni mempertahankan diri (silat) sehingga semua hulubalang-hulubalang Raja Phra Ong terpaksa mengaku kalah dan akur dengan kehebatan Syeikh Abdullah. 

Baginda amat kagum dengan kehebatan yang ditonjolkan oleh Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya serta ingin mengetahui secara lanjut mengenai rahsia kekuatan ini. Setelah mendengar penerangan Syeikh Abdullah, akhirnya baginda sangat terpegun dan terus memeluk Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah 3X (ada versi yang menyatakan 9X) di tangan Syeikh Abdullah Al-Qumairy diikuti semua para pembesar dan pegawai-pegawai Istana. 

Syeikh Abdullah Al-Qumairy juga telah memasyhurkan gelaran dan nama baru kepada Raja Phra Ong Maha Wanser iaitu Sultan Muzaffar Shah 1. " - ABJAD

Bukan bab silat.
Kedua-dua pihak diatas mendakwa Islamnya Raja Kedah pertama adalah pada zaman Raja Phra Ong (FIRAUN) Maha Wangser @ Raja Durba Raja @ Sultan Muzaffar Syah 1. Dakwaan ini berdasarkan catatan Hikayat Merong Mahawangsa dan juga At Tarikh Salahsilah Negeri Kedah 1923 karangan seorang kerani dizaman Paduka Seri Sultan Abdul Hamid.

Adakah benar dakwaan mereka bahawa Islamnya Kedah pada tahun 1136 Masehi sedangkan Undang-undang Kedah sudah pun mahsyor pada tahun 222 Hijrah sekitar abad ke 9 @ 830 Masehi?

Adakah benar wujudnya peristiwa Syeikh Abdullah Qumairi itu sedangkan pada zaman itu Raja Kedah sudah pun Islam dan mempunyai Undang-undang dan perlembagaannya tersendiri berdasarkan Al Quran dan Sunnah yang dikawal selia oleh Kadhi besar Diraja, pendeta, ulama dan haji-haji di Kedah?

Maka akibat daripada itu:
Jika raja itu pun tidak pernah wujud maka dimana mahu disangkutkan kisah pengislaman berlandaskan kehebatan silat yang sangat-sangat ditekankan itu? Jika tidak bersangkut maka bersedialah untuk lucut segalanya.

SEJARAH REALITI SILAT ABJAD

SEJARAH SILAT ABJAD

Sunday, September 21, 2008
RINGKASAN PENYEBARAN DAN PERKEMBANGAN DUNIA MELAYU ISLAM DI KEDAH DARUL AMAN

SINOPSIS

Ditulis dan disusun kembali oleh BlogMaster (Pok Nik)

Nota Khas : Terdapat banyak pindaan terpaksa dilakukan kerana input-input baru yang diperolehi supaya artikel ini ditulis dengan fakta yang setepat-tepatnya. Diminta para pembaca agar sentiasa mengunjungi blog ini untuk mendapatkan versi terbaru artikel ini. (Pindaan Terbaru : 23 Syaaban 1432 bersamaan dengan 25 Julai, 2011)

Penghargaan :

Al-Allamah Tuan Guru Haji Ustaz Ahmad Junaidin bin Haji Che Din (yang telah memberikan blogmaster kebenaran serta melakukan semakan demi semakan ke atas artikel ini)

Penafian :

Apa sahaja maklumat yang dipaparkan adalah pendapat mengikut kajian Persatuan Warga Melayu dan tidak semestinya selaras dengan pendapat lain-lain pihak yang mempunyai minat dalam isu yang sama.

Sekitar kurun ke 10 dan 11 Masihi, Kumpulan berfahaman Syiah di Iran telah memulakan gerakan memburu dan menghapuskan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang berada di bumi Iran ketika itu. Golongan Sunni adalah dari kalangan suku kaum Kurdis (Kalahar) (1)

(Nota 1) Dipercayai gelaran Kalahar kepada Kedah Tua telah diletakkan bersempena kedatangan kaum Kurdis ke sini.

Oleh kerana keadaan amat terdesak, golongan Ahli Sunnah Kurdis terpaksa berhijrah secara besar-besaran ke Afrika, India, Timur Tengah, Timur Jauh dan New Zealand. Sebahagian daripada mereka juga telah tiba di Nusantara dan membuka penempatan baru di Kedah yang juga dinamakan mereka sebagai Kalahar (sempena mengambil nama suku kaum Kurdis Sunni) yang pada masa itu baru sahaja menerima kesan serangan Raja Rajendra Chola (2).

(Nota 2) Ini dikaitkan dengan serangan tentera Islam ke atas sebuah Kerajaan Hindi di Pantai Koromandel bernama Chola. Raja Rajendra juga tidak berpuas hati dengan penguasaan Sri Vijaya di Nusantara. Baginda telah menghantar ratusan kapal perang untuk memusnahkan Empayar Sri Vijaya termasuk Kadaram (Kedah) Dalam tahun 1027 -1030M Rajendra Chola 1 [1018-1044M] melancarkan serangan ke atas Sriwijaya dan Sampugita dengan membawa balik harta rampasan Raja Kadaram [Kedah], Sangrama Vijayattung –varman tanpa membangunkan pemerentahan di Negara-negara yang diserangnya. Walau bagaimanapun ia telah menimpakan kemusnahan yang teruk ke atas Sriwijaya dan Sampugita. Antara negeri yang turut dimusnah akibat serangan itu ialah Gangga Negara [Perak] dan Medang Bhumi [Kelantan]. Sriwijaya yang berpusat di Palembang pada masa itu bersama Sampugita termasuk Jawa menyerang balas Negara Pandya di India Selatan dan Ceylon. Rajendra Chola 1 akhirnya dibunuh [1044] oleh tentera-tentera Melayu dari Negara bersekutu itu. Pada 1068-1069M Vira Rajendradeva putera Rajendra Chola 1 menyerang Kandaram yang dibawah jajahan Sriwijaya Palembang dan kemudian menyerah kembali lepada rajanya [serangan ini merupakan pertolongan lepada seorang raja yang menuntut takhta]. Selepas ini tidak ada tanda-tanda bahawa kerajaan Sampugita jatuh ke tangan Chola.

Ketika itu, Maharaja Durbar I iaitu Merong Mahawangsa (Sri Vijaya) menjadi duta Maharaja Rom (Keturunan Iskandar Zulkarnain - Macedonia)(3) untuk membawa Putera Raja Rom bagi mengahwini Puteri Maharaja China. Baginda berasal dari Gumarun (3), Parsi dan pernah ditewaskan oleh angkatan suku Iran lain yang lebih kuat.

(Nota 3) Rom yang dimaksudkan ialah Wilayah Empayar Parsi atau Iran yang pada suatu masa adalah sebahagian dari Empayar Rom Timur yang telah lama menerima agama Islam dari zaman Khulafa Ar-Rashidin. Gumarun juga dikenali sebagai Pelabuhan Gambroon di Laut Kaspian.

Rombongan pelayaran Merong Mahawangsa ini telah diserang oleh satu angkatan perang Hindu yang mempunyai kapal berlambangkan burung garuda (lambang kenderaan Dewa Wisnu). (4)

(Nota 4) Sumber yang menyatakan bahawa "Kedah dilanggar Garuda" bukanlah bermaksud sejenis burung yang besar tetapi lambang kapal perang Hindu yang menyerang Seri Vijaya ketika itu. Ilmuwan agama dan sejahrawan yakin bahawa kenyataan yang dimaksudkan sejenis burung "dewa" adalah bercampurbaur dengan elemen mistik yang datang dari pengaruh kepercayaan Hindu)

Serangan yang begitu kuat ini telah memaksa kapal Raja Merong Mahawangsa mendarat di kaki Gunung Jerai dan tidak lama kemudian baginda telah diangkat menjadi raja oleh penduduk tempatan sebagai Raja (Kedah) Kalahar 1.

Baginda juga telah mengahwini seorang gadis Orang Laut dari suku gergasi kerana ingin menggalakkan perkahwinan campuran di samping memperbesarkan lagi keturunan dan kaum kerabat.

Raja Merong Mahawangsa telah memperkenalkan nobat di istana baginda (5) mengambil sempena bunyi-bunyian dari istana Khalifah Harun Ar-Rashid di Baghdad.

(Nota 5) Istana baginda dibina di Kota Langkasuka di Sok, kira-kira 96 km ke timur Gunung Jerai berhampiran persimpangan jalan perdagangan Kalaha dan Langkasuka. Baginda juga dikatakan mendirikan sebuah lagi istana di timur Gunung Jerai berhampiran Kuala Merbok iaitu tapak permulaan jalan menuju ke Langkasuka dan Pantai Timur.

Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairy

Tuan Guru Haji Mahmud Nasri Osmani (6) telah menceritakan kepada murid-muridnya bahawa Syeikh Abdullah bin Tuan Syeikh Ahmad bin Tuan Syeikh Ja’far Qumairy (atau Syeikh (Sayyid) Abdullah Al-Qumairy atau Syekh Abdullah Al-Yamani) berasal dari Syahir, Yaman. Beliau adalah Ahlul Bait dari keturunan Rasulullah S.A.W. yang juga merupakan murid kanan Ulama Terkenal Sultan Aulia Sayyidi Syeikh Maulana Maududin Ariffin Qutb Rabbani Muhyiddin Abdul Qadir Jilani Qadasallah Sirruh.

(Nota 6) Kisah ini diambil oleh Syeikh Mahmud Nasri Othmani daripada Ulama terkenal Kelantan Tuan Guru Waliyulllah Maulana Syeikh Yusof Kenali (Tok Kenali) yang diterima dari gurunya, ulama nusantara,Tuan Guru Syeikh Wan Ahmad bin Wan Muhammad Zain Mustaffa Al-Fathani sebagaimana isi kandungan beberapa buah kitab seperti Hadiqatul Al-Azhar yang menceritakan kembali kisah sebenar Melayu-Islam, Islam-Melayu.

Pada suatu hari, Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah menerima arahan dari Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani untuk berangkat ke Negeri Kalaha (Kedah) dalam Wilayah Asia Tenggara - Dinasti Nusantara bersama-sama 11 orang rakan-rakannya.

- Ketika itu terdapat 6 orang utusan lain (murid-murid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani yang terkenal) telah dihantar ke lokasi-lokasi yang berbeza iaitu

i) Syeikh Abu Hassan Syazili ke Mesir, Perancis hingga ke Itali,
ii) Syeikh Ahmad Badawi ke Sudan, Morocco hingga ke Afrika,
iii)Syeikh Abi Madyan Al-Maghribi ke Afrika Barat,
iv) Syeikh Ahmad Khabir Ar-Rifai ke Syria, Turki dan Balkan,
v) Syeikh Muhammad Ali Ridha ke Parsi
vi) Syeikh Sahabuddin Al-Syahid ke India, Afghanistan dan Nepal

Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah menggunakan jalan karamah di mana dia berjalan sekelip mata (lipat bumi) dari Baghdad ke Kalaha ( 7 ) dengan izin Allah SWT bersama-sama 11 orang rakannya) Syeikh Abdullah tiba di Negeri Kalaha pada tahun 531 Hijrah (1136 Masehi) – (Lihat Nota 4) dan telah mengadap Maharaja Durbar II Raja Phra Ong Mahawanser, Raja Kalaha yang ke-9 di Istana Bukit Meriam. Ketika itu istana sedang mengadakan satu majlis keramaian yang mempamerkan pertunjukan seni mempertahankan diri yang berpaksikan pemujaan dewata, sihir, istidraj dan lain-lain.

(Nota 7) – Sumber Hikayat Merong Mahawangsa versi yang ada kini yang mengaitkan kisah Syeikh Abdullah Al-Qumairy menggunakan atau merampas tongkat Azazil untuk atau setelah tiba di Kalaha. Beberapa ilmuwan agama dan pengkaji sejarah setelah membaca kitab-kitab karangan Ulama Nusantara menyatakan bahawa tidak mungkin seorang ulama besar lagi ahlul bayt akan bersekutu dengan syaitan, ramai yang berpendapat bahawa versi Hikayat ini juga telah dicampurbaur dengan elemen mistik atau mungkin telah dipinda oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk merendah-rendahkan maruah ulama muktabar ini.

Walaubagaimanapun ada satu versi lagi menyatakan bahawa tongkat berkenaan adalah sebenarnya milik Sultan Aulia Sayyidi Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir JIlani yang menganugerahkannya kepada Syed Syeikh Abdullah Al-Qumairy yang kemudiannya dihadiahkan pula kepada DYMM Sultan Muzaffar 1. Dipercayai tongkat berkenaan (kini digelar cokmar) adalah tongkat yang sama yang berada di Muzium Kedah masakini

Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya telah mempamerkan satu kehebatan seni mempertahankan diri (silat) sehingga semua hulubalang-hulubalang Raja Phra Ong terpaksa mengaku kalah dan akur dengan kehebatan Syeikh Abdullah.

Baginda amat kagum dengan kehebatan yang ditonjolkan oleh Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya serta ingin mengetahui secara lanjut mengenai rahsia kekuatan ini. Setelah mendengar penerangan Syeikh Abdullah, akhirnya baginda sangat terpegun dan terus memeluk Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah 3X (ada versi yang menyatakan 9X) di tangan Syeikh Abdullah Al-Qumairy diikuti semua para pembesar dan pegawai-pegawai Istana.

Syeikh Abdullah Al-Qumairy juga telah memasyhurkan gelaran dan nama baru kepada Raja Phra Ong Maha Wanser iaitu Sultan Muzaffar Shah 1.

Tidak lama kemudian seluruh rakyat Kedah juga telah memeluk agama Islam. Pengislaman secara massal ini berlaku dalam tempoh yang begitu cepat dengan berkat usaha yang jujur dan ikhlas seorang Waliyullah iaitu Syeikh Abdullah Al-Qumairy.

Rakyat Kedah juga terdiri daripada pelbagai kelompok yang berasal daripada Arab, Iran, India, Parsi, Al-Sin (China) (8) dan lain-lain yang mana mereka kebanyakannya telah lama memeluk Islam di negara asal masing-masing. Mereka juga terkenal dengan kemahiran berdagang. Umat Islam dari China juga rata-rata memakai nama pangkal ‘Pu’ iaitu Abu.

(Nota 8) – Saudagar-saudagar Islam dari Arab, Iran dan lain-lain berkumpul pelabuhan Kanton (Guangzhou). Sayyidina Uthman bin Affan r.a. pernah menghantar Saad Abi Waqqas bersama-sama 15 orang ahli rombongan untuk mengembangkan dakwah di Negeri China. Rekod di Negeri China pada tahun 651 menunjukkan bahawa mereka telah menerima utusan dari Han Mimo Moni (Amirul Mukminin) dan dalam kurun Masihi ke 7, Raja China Tai Ti Sung telah memeluk Islam.

Sekitar 877 Masihi, saudagar-saudagar Arab dan Iran di Kanton telah diserang dan dibunuh beramai-ramai oleh sekumpulan pemberontak anti kerajaan China. Inilah penyebabkan sebahagian dari mereka menjadi pelarian dan tiba di Kalaha.

Kebanyakan dari mereka ini telah memutuskan untuk terus tinggal bersama-sama umat Islam di Kedah dan menjadi satu warga atau bangsa yang baru di negeri Islam di bawah bimbingan (Ulama) Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan payung pemerintahan (Umara) Sultan Muzaffar Syah 1 (Gandingan Kepimpinan Ulama-Umara) (9)

Nota 9 : Sejarah membuktikan bahawa Islam telah datang ke Nusantara berkurun lebih dahulu daripada zaman pengislaman Phra Ong Mahawanser. Ulama Nusantara dan sejahrawan tidak menolak fakta ini tetapi apa yang dibincangkan dalam artikel ini adalah BILAKAH agama Islam (dan bangsa Melayu) diisytihar setelah diijmakkan oleh Ulama dan Sultannya menjadi agama rasmi Nusantara (dan bangsa rasmi Nusantara).

Pemerintahan di zaman ini tidak mengenepikan agama-agama lain tetapi mereka yang bukan Islam (tidak dipanggil 'Mala-u') tetapi tidak memerangi Islam - dikenakan jizyah dan mereka yang masih langsung tidak menerima corak pemerintahan ini termasuk tidak mahu membayar jizyah telah melari dan memencilkan diri ke dalam hutan dan bukit bukau.

Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah menamakan gagasan bangsa yang baru sebagai AL-MALA-U (9) bersempena satu kalimah Arab yang bermaksud ‘(berkembang-biak) memenuhi ruang’ kerana cepatnya berkembang pengaruh agama Islam di Kalaha. Lama-kelamaan, pengaruh dialek dan sebutan berbilang bangsa ini telah menerbitkan perkataan “MELAYU” seperti yang dikenali hari ini.

(Nota 9)

Syed Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah meletakkan nama 'bangsa yang baru' ini sebagai "Al-Mala-u' sempena Firman Allah SWT :

Surah Saad : Ayat 69

مَا كَانَ لِي مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ يَخْتَصِمُونَ

Tiadalah bagiku sebarang pengetahuan tentang penduduk alam yang tinggi (Al-Mala-ul'A'la) semasa mereka bersoal jawab.

Hadis Nabi S.A.W :

ثنا عبد الرزاق أنا معمر عن أيوب عن أبي قلابة عن بن عباس ان النبي صلى الله عليه و سلم قال أتاني ربي عز و جل الليلة في أحسن صورة أحسبه يعني في النوم فقال يا محمد هل تدري فيم يختصم الملأ الأعلى قال قلت لا قال النبي صلى الله عليه و سلم فوضع يده... بين كتفي حتى وجدت بردها بين ثديي أو قال نحري فعلمت ما في السماوات وما في الأرض ثم قال يا محمد هل تدري فيم يختصم الملأ الأعلى قال قلت نعم يختصمون في الكفارات والدرجات قال وما الكفارات والدرجات قال المكث في المساجد والمشي على الاقدام إلى الجمعات وإبلاغ الوضوء في المكاره ومن فعل ذلك عاش بخير ومات بخير وكان من خطيئته كيوم ولدته أمه وقل يا محمد إذا صليت اللهم اني أسألك الخيرات وترك المنكرات وحب المساكين وإذا أردت بعبادك فتنة ان تقبضني إليك غير مفتون قال والدرجات بذل الطعام وإفشاء السلام والصلاة بالليل والناس نيام

Telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq yang berkata telah menceritakan kepada kami Ma’mar dari Ayub dari Abi Qilabah dari Ibnu Abbas bahwa Nabi SAW bersabda “RabbKu Azza wa Jalla datang kepadaku malam tadi dalam sebaik-baik bentuk” –Aku mengira maksudnya adalah dalam tidur- Lalu Dia berfirman “Wahai Muhammad, apakah kamu tahu mengenai apa Al Mala’ul A’la yang menjadi perbalahan? Baginda bersabda “tidak”. Nabi SAW bersabda “Lalu Dia meletakkan tangan-Nya di antara dua bahuku hingga aku dapati dinginnya antara dua dadaku. Atau Baginda bersabda “antara tenggorokanku”. Maka tahulah aku apa yang ada di langit dan di bumi. Kemudian Dia berfirman “Wahai Muhammad, apakah kamu tahu mengenai apa Al Mala’ul A’la (yang menjadi punca) pertengkaran?”. Baginda bersabda ‘Aku berkata “ya , mereka bertengkar mengenai Al Kafarat dan Ad Darajat?”. Apa itu Al Kafarat dan Ad Darajat?. Diam di masjid, berjalan kaki untuk berjema’ah, menyempurnakan wudhu dalam suasana/keadaan tidak menyenangkan, barangsiapa melakukan hal itu maka ia hidup dengan baik dan mati dengan baik. Dia bersih dari dosa seperti baru dilahirkan Ibunya. Dan katakanlah wahai Muhammad bila kamu selesai solat “Ya Allah sesungguhnya aku memohon KepadaMu kebaikan-kebaikan, meninggalkan hal yang mungkar dan cinta kepada orang-orang miskin. Dan bila Engkau menginginkan fitnah bagi para hambamu maka cabutlah nyawaku kepadaMu dengan tanpa fitnah”. Dan Ad Darajah adalah dengan memberikan makanan, menyebarkan salam dan solat malam saat manusia tidur”. [Hadis riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad 1/368 no 3484 dan Sunan Tirmidzi 5/366 no 3233]

'Al-Mala-u' juga disebut di banyak tempat dalam Al-Qur'anul Karim dan juga Hadis. Mengikut Kamus Bahasa Arab- Al-Mala-u bererti :

a) Budi pekerti yang tinggi (husnulkhuluqa (akhlak yang mulia) yakni makna kepada agama sebagaimana satu Sabda Rasulullah S.A.W.)
b) Pemimpin
c) Cahaya (Iman dan Taat) yang memenuhi ruang dan masa

Gelaran ini diberikan bagi mengesahkan bahawa warga ini adalah :

a) Ahli (warga yang menerima Talkin kalimah Taqwa dan Tarbiah)
b) Jawi (penulisan bangsa Arab asal iaitu Jawi Qadim (Asia Barat) – manakala Bangsa Melayu asal pula menggunakan Jawi Jadid (Asia Tenggara) yang menambahkan titik pada beberapa huruf)
c) Melayu (yang berkembang-biak memenuhi ruang)
d) Asal (yang asli atau yang yang tulin menerima agama Islam dari Seruan Nabi Muhammad Rasulullah S.A.W.)
e) Bangsa (rasmi) kebangsaan (Warga Angin Bawah Bayu Merdeka)
f) Pegang Teguh Agama Islam – berpaut kukuh kepada agama Samawi.

(AHLI JAWI MELAYU ASAL BANGSA KEBANGSAAN PEGANG TEGUH AGAMA ISLAM – Sekira-kiranya pewaris asabah kepada satu bangsa beragama) (menyamai dengan zaman kegemilangan Islam lampau) atau ringkasnya Pemimpin Yang Berbudi Pekerti Mulia dan Nurnya Meliputi Alam (Khalifah) Kemudian Sultan Muzaffar 1 memperkenalkan kepada mata dunia bahawa ISLAM ITU MELAYU dan MELAYU ITU ISLAM.) (10)

(Nota 10) – Ada pendapat yang menyatakan bahawa perkataan "Melayu" itu adalah perkataan "Sanskrit" dan "bangsa atau keturunan Melayu" itu adalah dari India, China, Kemboja dsb. Dari segi keturunan pertalian darah dan sejarah asal-usul, kenyataan ini mungkin ada kebenarannya tetapi penamaan bangsa "Melayu" pada SEBELUM zaman Phra Ong Mahawanser telah dinafikan oleh ulama-ulama Nusantara serta menegaskan bahawa "Al-Mala-u" itu adalah dari kalam Lughatul Qur'an dan digunakan hanya semasa pemasyhuran nama bangsa yang baru di Nusantara setelah Phra Ong Mahawanser memeluk Islam dan ditukar gelaran kepada Sultan Muzaffar 1.

Ilmuwan Melayu Islam juga menyatakan gelaran "Al-Mala-u" diberikan kerana untuk memberikan peringatan kepada seluruh manusia adalah :

a. dari keturunan Nabi Allah Adam a.s. yang dijadikan Allah SWT di syurga Jannah drpd 14 (ada yang menyatakan 13) jenis tanah & telah dilantik menjadi Khalifatullah*

(di syurga atau di langit ketika itu dan akhirnya di bumi setelah Nabi Allah Adam a.s. bertaubat dengan mengucapkan dua kalimah syahadah) sehinggakan

b. malaikat juga diperintahkan sujud kpd. Nabi Allah Adam a.s. yang juga "Al-Mala-ul a'la" (penduduk langit) kerana semasa itu baginda berada di Syurga (di langit)

Ianya juga untuk mengingatkan umat Islam betapa mulianya makhluk yang bernama manusia bukan sahaja turun dari sulbi Adam a.s. yang berasal dari syurga malah

c. Seorang lagi bangsa manusia teragung di langit dan di bumi iaitu Nabi Muhammad S.A.W. telah diisrak-mikrajkan pula sehingga ke Sidratul Muntaha untuk bertemu Allah Azzawajalla (laitsakamithlihi syai-un)

d. Kerana zaman khalaf ini adalah zaman khalifah manhaj nubuwwah iaitu zaman yang terakhir sebelum kiamat dan umat Islam Melayu perlu diingatkan bahawa orang-orang beriman akan pulang ke tempat asalnya Adam a.s. dijadikan dan diberikan balasan syurga selepas Hari Qiamat dan Hari Pembalasan.

Hadis Qudsi di atas juga jelas bahawa Al-Mala-ul-a'la yang dimaksudkan adalah MANUSIA "yang diam di masjid, berjalan kaki untuk berjema’ah, menyempurnakan wudhu dalam suasana/keadaan tidak menyenangkan, barangsiapa melakukan hal itu maka ia hidup dengan baik dan mati dengan baik. Dia bersih dari dosa seperti baru dilahirkan Ibunya. Dan katakanlah wahai Muhammad bila kamu selesai solat “Ya Allah sesungguhnya aku memohon KepadaMu kebaikan-kebaikan, meninggalkan hal yang mungkar dan cinta kepada orang-orang miskin. Dan bila Engkau menginginkan fitnah bagi para hambamu maka cabutlah nyawaku kepadaMu dengan tanpa fitnah”. Dan Ad Darajah adalah dengan memberikan makanan, menyebarkan salam* dan solat malam saat manusia tidur”
*salam di sini bermaksud "Islam" (agama) - agama yang selamat (salam)

Selain itu Baginda Sultan Muzaffar telah bertaubat nasuha bersama-sama semua pembesar Istana dan para hulubalangnya termasuk seluruh rakyat jelata Kalaha di bawah bimbingan Syeikh Abdullah Al-Qumairy.

Akhirnya Negeri yang bernama Kalaha juga telah ditukar oleh Syeikh Abdullah Al-Qumairy kepada nama Kedah Darul Aman iaitu sebuah negeri yang aman dan merdeka dari segala bentuk kesyirikan, kekufuran dan keengkaran. Penamaan ini juga bersempena “Baldatun Thayyibah Wa Rabbun Ghafur” yang dipetik dari Firman Allah S.W.T. dalam Surah Saba: Ayat 15 yang bermaksud “Negeri yang baik (indah lagi makmur) dan Tuhan Maha Pengampun” (ke atas taubat hambaNya)

Sultan Muzaffar Syah 1 sangat mengasihi Syeikh Abdullah Al-Qumairy sehingga baginda telah melantik Syeikh Abdullah Al-Qumairy sebagai Guru dan Penasihat agama Islam baginda, kaum kerabat diraja dan juga seluruh Istana. Sultan Muzaffar Syah 1 juga telah mengangkat Syeikh Abdullah Al-Qumairy sebagai ayahanda angkat baginda.

Syeikh Abdullah Al-Qumairy juga telah menyarankan agar candi di puncak Gunung Jerai dimusnahkan dan diganti dengan sebuah menara untuk dijadikan tempat azan bagi menyeru umat Islam Kedah untuk bersolat. Sultan Muzaffar Syah 1 telah menitahkan agar permintaan Syeikh Abdullah Al-Qumairy dilaksanakan.

Setelah binaan menara tersebut hampir siap, Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah jatuh gering dan ditakdirkan wafat beberapa hari selepas itu. Sebelum kewafatannya, Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah mewasiatkan agar jenazahnya dikebumikan di kawasan lapang berdekatan dengan binaan menara berkenaan. Kawasan itu dikenali kini sebagai Padang Tok Sheikh (mengambil sempena nama Syeikh Abdullah Al-Qumairy)

Guru Syeikh Abdullah iaitu Sayyidi Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani (wafat pada 561 Hijrah/1166 Masehi) pernah tiba beberapa kali di Gunung Jerai untuk menziarahi maqam muridnya, Syeikh Abdullah Al-Qumairy serta pernah bersolat di kawasan tanah lapang berkenaan di samping melantik Sultan Muzaffar Shah 1 sebagai pengganti kepada Syeikh Abdullah Al-Qumairy. (11)

--------------------

(Nota 11) : Sultan Aulia Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani telah mengesahkan pemakaian gelaran 'Sultan' ke atas Sultan Muzaffar Shah 1 yang membawa maksud 'Amirul Mukminin' (Pemimpin Orang-Orang Beriman) dan gelaran 'Shah' yang mirip maksudnya dengan 'Sayyid' - manusia terpilih yang diyakini pembela agama yang mempunyai akhlak yang tinggi.

Kisah ini disahkan oleh DYMM Sultan Badlishah, Raja Negeri Kedah Darul Aman yang ke 26, pernah memberitahu Syeikh Mahmud Nasri Osmani (12) bahawa baginda pernah mendengar cerita ayahandanya DYMM Sultan Abdul Hamid Halim Shah (Raja Kedah 25) bahawa Sultan Muzaffar Shah 1 adalah :

"Raja Pemerintahan Negeri Kedah Tua, Pendiri Kekuatan Kuasa Pemerintahan Membentuk Wilayah Gugusan Selat Kepulauan Melayu terletak di antara India dan China disebut sebagai 'Alam Melayu'."

Baginda Sultan Muzaffar Shah 1 telah disahkan untuk memakai gelaran "Sultan" daripada Sultan Aulia Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani sekaligus meletakkan Sultan Muzaffar Shah 1 sebagai Sultan Pertama di Alam Melayu.

--------------------

Sumber dipetik 01/03/2012 : http://abjadmalaysia.blogspot.com/

Sunday, 1 January 2012

SILAT KALIMAH MENDAKWA...

Silat Cekak ( Persatuan Silat Cekak, samada Cekak Malaysia ataupun Cekak Hanafi ) sering mendakwa bahawa Silat Kalimah adalah saduran (diambil) dari Silat Cekak. Ini disebabkan Azmi Long dan adiknya ; Redzuan Long ketika belajar daripada Pak Ya, mereka berdua adalah jurulatih-jurulatih Silat Cekak di zaman awal Ustaz Hanafi mengembangkannya. Dakwaan itu sebenarnya TIDAK BENAR kerana Pak Ya sendiri mempunyai teman-teman, anak tirinya dan murid-muridnya yang terlebih dahulu belajar Silat Kalimah sebelum Ustaz Hanafi. Cuba lihat kepada rekod yang dipaparkan di atas.
Ustaz Hanafi sendiri tidaklah belajar sehingga tamat peringkat kesemua peringkat Silat Kalimah, bahkan hanya sampai peringkat kedua sahaja. Dan peringkat kedua yang diterima itulah beliau jadikan sebagai pelajaran peringkat ketiga di dalam Silat Cekak yang beliau kembangkan di kemudian hari. (Insya-ALLAH, nanti akan dijelaskan di dalam tulisan lain mengenai debat di antara Pak Ya dan Cikgu Zahalan @ Mazlan Man (sekarang beliau adalah Pengasas PIKUM ) dengan Ustaz Hanafi di Konvensyen Silat Melayu di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur mengenai yang mana satukah yang asli di antara Silat Kalimah dengan Silat Cekak).

PAKAIAN DAN SENJATA MENURUT SILAT KALIMAH


Izinkan penulis menjelaskan lagi agar minda kita lebih terbuka dan semakin jernih.
Mengapakah di dalam SILAT KALIMAH ini tiada “ SENJATA RASMI “ ? .  Parang Lading bukanlah “ SENJATA RASMI SILAT KALIMAH “ . Ia hanyalah ALAT PERTANIAN yang digunakan oleh guru-guru Silat Kalimah seperti Allahyarham Panglima Rasyid untuk memudahkan kerjanya bercucuk-tanam. Selepas digunakannya, disangkutlah parang lading itu di dinding rumahnya ataupun diselitkan sahaja di celah-celah kepingan papan yang menjadi dinding rumahnya . Tiada bukti lisan apatah lagi bertulis dari guru-guru Silat Kalimah termasuklah Pak Ya sendiri mahupun gurunya sendiri : Panglima Rasyid yang menyatakan bahawa “ PARANG LADING ADALAH SENJATA RASMI SILAT KALIMAH “ ! .
Tindak-tanduk ‘menobatkan’ alat pertanian seperti PARANG LADING itu sebagai sebuah senjata rasmi bagi sesebuah perguruan Silat Melayu BUKANLAH BERASAL DARI ajaran guru-guru lama Silat Kalimah melainkan ia hanyalah reka-rekaan dari perguruan lain yang mirip ‘ permainan ‘ nya dengan Silat Kalimah ini .
Parang Lading pun bukan , Kelewang pun bukan . Apatah lagi dengan lain-lain senjata tradisional Melayu . Yang ada , cumalah “ LATIHAN MENGGUNAKAN SENJATA UNTUK SESEBUAH PERTUNJUKAN “ . Inilah hakikat sebenarnya !. Jika tidak , sudah pasti SILIBUS PELAJARAN SILAT KALIMAH turut memuatkan senjata-senjata itu termasuklah Parang Lading dan Kelewang ( jika kedua-dua alat itu tetap mahu dianggap sebagai senjata tradisional ) . Namun , tidak ada sebarang rekod sahih mengenai hal itu .

MENGAPA PAK YAHYA SAID MENUKAR NAMA TEPISAN-TEPISAN DAN BUAH-BUAH SILAT KALIMAH ? Posted on 
Penulis ( Author & Admin blog ini ) merasakan hal ini perlu diketengahkan lebih dahulu berbanding tajuk-tajuk lain. Apatah lagi, topik ini sangat-sangat kurang dibicarakan sesama guru danpelatih Silat Kalimah. Insya-ALLAH sidang pengunjung dan pembaca blog ini boleh memilih apa-apa sahaja topik yang diminati.
Di zaman awal Allahyarham Pak Yahya Said (Pak Ya) mengembangkan Silat Kalimah, tidak dinafikan banyak nama silat lain yang berada di dalam silibus pelajaran Silat Kalimah ini.
Di antaranya ialah “Keputusan Gayung Fatani” (Silat Gayung Fatani) , “Keputusan Sendeng” (Silat Sendeng), “Keputusan Silat Terlak” , “Buah Pasong Kemanga” (Silat Kemanga), “Buah Hentak” (Silat Harimau) dan “Buah Lintau” (Silat Lintau).
Hal ini menyebabkan Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan ketika itu ; Dato’ Haji Kamaruddin bin Mohd Isa (Menteri Besar Perak dari 18 Mac 1970 hingga 4 September 1974) “membuka mulut dan menasihati” Pak Ya. Sememangnya Pak Ya dan beliau mempunyai hubungan disebabkan Dato’ Kamaruddin sendiri berasal dari Batu Kurau, Perak (tempat di mana Pak Ya menetap selepas pencen dari kerja Polis).
Dato’ Haji Kamaruddin menyatakan : “  Pak Ya kata Silat Kalimah ini ada dakwah di dalamnya. Dan sebagai sebuah silat yang ada dakwah di dalamnya, tidak sepatutnya ada nama-nama silat lain yang seolah-olah menggambarkan  unsur-unsur memperlekehkan silat-silat lain itu ”.
Sebagai seorang hamba ALLAH yang biasanya suka “ akur akan hajat orang lain “ , “ meraikan pandangan orang lain “ , “ suka menceriakan kawan “ dan “ low profile ”, Pak Ya pun menerima akan nasihat Dato’ Kamaruddin itu. Apatah lagi Dato’ Kamaruddin sendiri pernah dididik dengan pengajian agama di pondok.
Semenjak itu, Pak Ya pun menukar nama-nama tepisan asas kepada nama-nama baru. Dari tepisan-tepisan yang disebut “ Kaedah A, B, C , D “ di tukar menjadi “ Takbir, Qiyam , Rukuk, Doa “. Dan nama-nama buah yang berunsur silat-silat lain itupun ditukar, sebagai contoh “Keputusan Gayung Fatani” ditukar menjadi “Doa Sambut” , Buah “Keputusan Sendeng” ditukar menjadi “Rukuk Dalam Kanan” , “Buah Hentak” (Silat Harimau) ditukar menjadi “Doa Atas” dan sebagainya.
Namun, Silat Cekak yang dibawa oleh Allahyarham Ustaz Hanafi Haji Ahmad masih mengekalkan lagi nama-nama lama di dalam buah-buah Silat Cekak.
...Begitulah kisah Pak Ya telah menukar nama-nama asal tepisan-tepisan dan buah-buah di dalam Silat Kalimah kerana tidak mahu sebarang unsur “ TAKBUR “ di dalam Silat Kalimah yang berasal-usul dari “Silat yang berisi dakwah di dalamnya”. Apatah lagi nama-nama baru ini benar-benar melambangkan bahawa “SILAT KALIMAH ADALAH SILAT YANG DIINSPIRASIKAN DARI PERGERAKAN-PERGERAKAN SOLAT “. Dan lebih-lebih lagi apabila dilihat kepada sosok-peribadi pengasas awal Silat Kalimah ini ; Syeikh Abdullah Al-Qumayri Ar-Rifa’ie Al-Qibrari @ Syeikh Tajreed (yang berasal dari Syahir-Yaman) adalah pendakwah yang telah berjaya mengislamkan Raja Kedah Tua di masa itu ; Raja Merong Mahawangsa II @ Maharaja Dhurbar Raja @ Sultan Mudzafar Syah I .