Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Monday 16 January 2012

Ahmad Tajudin Halim Syah-Guru Silat Cekak?

Tidaklah diketahui siapakah yang mula2 sekali mencipta seni Silat Kedah atau Silat Cekak ini. Hanya menurut apa yang diriwayatkan oleh Inche Yahaya Said - guru silat kita - bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan dinegeri ini kira2 100 tahun yang lalu - rujukan risalah awal Silat Kedah 23.10.1966

Jadi bagaimana nama Paduka Seri Sultan Ahmad Tajudin Halim Syah (1804-1843) boleh timbul dalam sejarah silat cekak sebagai seorang pengamalnya seperti yang didakwa oleh silat Kalimah seperti berikut?

"Penderhakaan tersebut gagal dibanteras oleh para panglima Kedah sendiri. Sehinggalah Sultan Ahmad Tajuddin mengambil keputusan untuk menurunkan ilmu Silat Kalimah ini kepada Panglima Tok Ismail. Ini bertujuan untuk membanteras penderhakaan Tuah daripada berterusan dan Panglima Tok Ismail mengambil masa 44 hari sahaja untuk khatam dalam pembelajaran."

Adakah benar Paduka Seri Sultan Ahmad Tajudin Halim Syah Marhum Melaka itu Guru Silat Cekak?

Adakah benar dakwaan ini, atau hanya khayalan sesetengah pihak yang cuba mengkaitkan kehebatan sejarah silat dengan kesultanan Kedah tetapi tersilap dalam meletakkan silat itu ditempat atau pada orang yang selayaknya?

Sebenarnya, siapakah yang sedar bahawa pada sekitar tahun 1821-1839 itu ada tersebut seorang yang dianggap Sultan Kedah telah dibuang negeri malah berkawan pula dengan seorang mubaligh Kristian yang kerap menyakiti hati orang Melayu muslim dengan mengeji agama Islam?

Berikut ini adalah petikan daripada Sejarah Percetakan Awal Di Jajahan Selat 1806-1858 terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka/Kementerian Pendidikan Malaysia 1991, ms51, mengkaitkan seorang Mubaligh Kristian anti Islam yang berkawan dengan seorang yang dianggap Sultan Kedah oleh British.


Comparison of the religion of Jesus with religion of Muhammad, Prophet of the Arabs Mecca - printed in Penang by Reverend Thomas Beighton in the year 1839 and in the Christian Year 1839 A.D and in the Muslim year 1254. 


Judul ini cuba membuktikan kelebihan Injil berbanding dengan Al Quran, telah mengakibatkan satu pergolakan di Pulau Pinang. Para pemimpin muslim mengganggap perbandingan itu sebagai mencela dan biadap...Pendekatan Beighton dalam kempen penerbitan risalah ialah dengan memuji agama Kristian dan mengeji Islam...

Risalah ini dan semua cetakan Jawi berikutnya di Pulau Pinang telah diterjemahkan oleh Beighton. Dia tiba di Melaka pada 14 September 1814 dan mula mempelajari Bahasa Melayu. Dia telah pergi ke Pulau Pinang pada 9 April 1819, di mana dia telah menubuhkan beberapa buah sekolah Melayu, dan dalam tahun 1824 dia telah membina sebuah gereja kecil untuk persatuan Mubaligh itu.

Dia (Beighton) menjadi kawan kepada sultan Kedah yang telah dibuang negeri, tetapi dia sering menyakitkan hati para pemimpin Melayu Muslim dengan sikap degil tanpa tolak ansurnya tentang kelebihan agama Kristian. Dia meninggal dunia dalam tahun 1844.

Siapakah orang yang dianggap sebagai sultan Kedah yang telah dibuang negeri yang berkawan dengan seorang Paderi Kristian anti Islam seperti yang dimaksudkan itu? Siapa pula yang menggadai Pulau Pinang kepada British sebelum itu?

Untuk perhatian, gelaran Paduka Seri Sultan juga bermaksud kerabat diraja yang mungkin berpangkat sebagai Laksamana atau Temenggung dalam sesebuah kerajaan dan ia tidak bermaksud sebagai pemerintah yang dianggap sultan atau Duli Yang Maha Mulia ataupun Agong. Pihak Inggeris yang tidak mahir dalam susur galur pemimpin Melayu dan tidak fasih dalam Jawi selalu terkeliru dalam hal-hal seperti ini. Kekeliruan mereka (Inggeris) dalam memahami gelaran dalam hiraki kesultanan Melayu menjadikan kita Melayu hari ini juga bercelaru kerana mengambil sejarah Melayu daripada mereka dan para balaci mereka.


Undang-undang Kedah, perlembagaan Nagara Kedah yang berlandaskan syariat yang telah dirampas dan disembunyikan oleh Inggeris daripada pengetahuan generasi Islam hari ini, jelas mempunyai undang-undang murtad sebagai 'counter' untuk menyekat golongan-golongan mubaligh kristian daripada terus memurtadkan umat Islam pada ketika itu yang diserang hebat daripada segenap penjuru. Ini termasuklah penterjemahan Injil ke dalam Bahasa Melayu yang dibiayai Inggeris dengan bantuan Bapa Persuratan Melayu Moden Munsyi Abdullah yang juga pengarang Sejarah Melayu yang berpusat di Melaka dan Singapura.


Tidak berniat hendak memperkecil atau menafikan kajian atau dakwaan yang sedia ada, tetapi tajuk ini boleh dikembangkan lagi dengan penglibatan semua pihak yang berminat dalam lapangan sejarah realiti silat cekak. Dimana dengan penglibatan pelbagai pihak itu nanti diharapkan kordinat yang tepat dapat dipastikan untuk menentu sahkan peranan Silat Cekak dan keselariannya dalam perkembangan Islam di utara Semenanjung Tanah Air dan seterusnya di Alam Melayu khasnya.

No comments:

Post a Comment