Silat Cekak ( Persatuan Silat Cekak, samada Cekak Malaysia ataupun Cekak Hanafi ) sering mendakwa bahawa Silat Kalimah adalah saduran (diambil) dari Silat Cekak. Ini disebabkan Azmi Long dan adiknya ; Redzuan Long ketika belajar daripada Pak Ya, mereka berdua adalah jurulatih-jurulatih Silat Cekak di zaman awal Ustaz Hanafi mengembangkannya. Dakwaan itu sebenarnya TIDAK BENAR kerana Pak Ya sendiri mempunyai teman-teman, anak tirinya dan murid-muridnya yang terlebih dahulu belajar Silat Kalimah sebelum Ustaz Hanafi. Cuba lihat kepada rekod yang dipaparkan di atas.
Ustaz Hanafi sendiri tidaklah belajar sehingga tamat peringkat kesemua peringkat Silat Kalimah, bahkan hanya sampai peringkat kedua sahaja. Dan peringkat kedua yang diterima itulah beliau jadikan sebagai pelajaran peringkat ketiga di dalam Silat Cekak yang beliau kembangkan di kemudian hari. (Insya-ALLAH, nanti akan dijelaskan di dalam tulisan lain mengenai debat di antara Pak Ya dan Cikgu Zahalan @ Mazlan Man (sekarang beliau adalah Pengasas PIKUM ) dengan Ustaz Hanafi di Konvensyen Silat Melayu di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur mengenai yang mana satukah yang asli di antara Silat Kalimah dengan Silat Cekak).
PAKAIAN DAN SENJATA MENURUT SILAT KALIMAH
Izinkan penulis menjelaskan lagi agar minda kita lebih terbuka dan semakin jernih.
Mengapakah di dalam SILAT KALIMAH ini tiada “ SENJATA RASMI “ ? . Parang Lading bukanlah “ SENJATA RASMI SILAT KALIMAH “ . Ia hanyalah ALAT PERTANIAN yang digunakan oleh guru-guru Silat Kalimah seperti Allahyarham Panglima Rasyid untuk memudahkan kerjanya bercucuk-tanam. Selepas digunakannya, disangkutlah parang lading itu di dinding rumahnya ataupun diselitkan sahaja di celah-celah kepingan papan yang menjadi dinding rumahnya . Tiada bukti lisan apatah lagi bertulis dari guru-guru Silat Kalimah termasuklah Pak Ya sendiri mahupun gurunya sendiri : Panglima Rasyid yang menyatakan bahawa “ PARANG LADING ADALAH SENJATA RASMI SILAT KALIMAH “ ! .
Tindak-tanduk ‘menobatkan’ alat pertanian seperti PARANG LADING itu sebagai sebuah senjata rasmi bagi sesebuah perguruan Silat Melayu BUKANLAH BERASAL DARI ajaran guru-guru lama Silat Kalimah melainkan ia hanyalah reka-rekaan dari perguruan lain yang mirip ‘ permainan ‘ nya dengan Silat Kalimah ini .
Parang Lading pun bukan , Kelewang pun bukan . Apatah lagi dengan lain-lain senjata tradisional Melayu . Yang ada , cumalah “ LATIHAN MENGGUNAKAN SENJATA UNTUK SESEBUAH PERTUNJUKAN “ . Inilah hakikat sebenarnya !. Jika tidak , sudah pasti SILIBUS PELAJARAN SILAT KALIMAH turut memuatkan senjata-senjata itu termasuklah Parang Lading dan Kelewang ( jika kedua-dua alat itu tetap mahu dianggap sebagai senjata tradisional ) . Namun , tidak ada sebarang rekod sahih mengenai hal itu .
MENGAPA PAK YAHYA SAID MENUKAR NAMA TEPISAN-TEPISAN DAN BUAH-BUAH SILAT KALIMAH ? December 8, 2010
Penulis ( Author & Admin blog ini ) merasakan hal ini perlu diketengahkan lebih dahulu berbanding tajuk-tajuk lain. Apatah lagi, topik ini sangat-sangat kurang dibicarakan sesama guru danpelatih Silat Kalimah. Insya-ALLAH sidang pengunjung dan pembaca blog ini boleh memilih apa-apa sahaja topik yang diminati.
Di zaman awal Allahyarham Pak Yahya Said (Pak Ya) mengembangkan Silat Kalimah, tidak dinafikan banyak nama silat lain yang berada di dalam silibus pelajaran Silat Kalimah ini.
Di antaranya ialah “Keputusan Gayung Fatani” (Silat Gayung Fatani) , “Keputusan Sendeng” (Silat Sendeng), “Keputusan Silat Terlak” , “Buah Pasong Kemanga” (Silat Kemanga), “Buah Hentak” (Silat Harimau) dan “Buah Lintau” (Silat Lintau).
Hal ini menyebabkan Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan ketika itu ; Dato’ Haji Kamaruddin bin Mohd Isa (Menteri Besar Perak dari 18 Mac 1970 hingga 4 September 1974) “membuka mulut dan menasihati” Pak Ya. Sememangnya Pak Ya dan beliau mempunyai hubungan disebabkan Dato’ Kamaruddin sendiri berasal dari Batu Kurau, Perak (tempat di mana Pak Ya menetap selepas pencen dari kerja Polis).
Dato’ Haji Kamaruddin menyatakan : “ Pak Ya kata Silat Kalimah ini ada dakwah di dalamnya. Dan sebagai sebuah silat yang ada dakwah di dalamnya, tidak sepatutnya ada nama-nama silat lain yang seolah-olah menggambarkan unsur-unsur memperlekehkan silat-silat lain itu ”.
Sebagai seorang hamba ALLAH yang biasanya suka “ akur akan hajat orang lain “ , “ meraikan pandangan orang lain “ , “ suka menceriakan kawan “ dan “ low profile ”, Pak Ya pun menerima akan nasihat Dato’ Kamaruddin itu. Apatah lagi Dato’ Kamaruddin sendiri pernah dididik dengan pengajian agama di pondok.
Semenjak itu, Pak Ya pun menukar nama-nama tepisan asas kepada nama-nama baru. Dari tepisan-tepisan yang disebut “ Kaedah A, B, C , D “ di tukar menjadi “ Takbir, Qiyam , Rukuk, Doa “. Dan nama-nama buah yang berunsur silat-silat lain itupun ditukar, sebagai contoh “Keputusan Gayung Fatani” ditukar menjadi “Doa Sambut” , Buah “Keputusan Sendeng” ditukar menjadi “Rukuk Dalam Kanan” , “Buah Hentak” (Silat Harimau) ditukar menjadi “Doa Atas” dan sebagainya.
Namun, Silat Cekak yang dibawa oleh Allahyarham Ustaz Hanafi Haji Ahmad masih mengekalkan lagi nama-nama lama di dalam buah-buah Silat Cekak.
...Begitulah kisah Pak Ya telah menukar nama-nama asal tepisan-tepisan dan buah-buah di dalam Silat Kalimah kerana tidak mahu sebarang unsur “ TAKBUR “ di dalam Silat Kalimah yang berasal-usul dari “Silat yang berisi dakwah di dalamnya”. Apatah lagi nama-nama baru ini benar-benar melambangkan bahawa “SILAT KALIMAH ADALAH SILAT YANG DIINSPIRASIKAN DARI PERGERAKAN-PERGERAKAN SOLAT “. Dan lebih-lebih lagi apabila dilihat kepada sosok-peribadi pengasas awal Silat Kalimah ini ; Syeikh Abdullah Al-Qumayri Ar-Rifa’ie Al-Qibrari @ Syeikh Tajreed (yang berasal dari Syahir-Yaman) adalah pendakwah yang telah berjaya mengislamkan Raja Kedah Tua di masa itu ; Raja Merong Mahawangsa II @ Maharaja Dhurbar Raja @ Sultan Mudzafar Syah I .
No comments:
Post a Comment