Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Wednesday 11 January 2012

SILAT KEDAH atau SILAT CEKAK

SILAT KEDAH atau SILAT CEKAK dari segi Falsafah - Sejarah dan Qaedah

Tidaklah diketahui siapakah yang mula2 sekali mencipta seni Silat Kedah atau Silat Cekak ini. Hanya menurut apa yang diriwayatkan oleh Inche Yahaya Said - guru silat kita - bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan dinegeri ini kira2 100 tahun yang lalu.

Salah seorang Panglima Silat Cekak yang diketahui ialah Panglima Ismail dan kemudiannya Panglima Tok Rashid dari Sungai Daun sana. Peristiwa ini telah berlaku kira2 50 tahun yang lalu dan kubur Allah Yarham itu masih ada lagi sampai sekarang ini di-satu tempat di jajahan Kerian itu.

Panglima Tok Rashid inilah yang mengajar Che Yahya - guru silat kita itu - akan kepandaian silat ini. Konon kabarnya tidaklah ada seorang pun yang pernah belajar hingga tamat dan lengkap seperti yang telah dipelajari oleh Che Yahaya.

Sekarang Che Yahaya telah menurunkan pula ilmu-nya kepada putra2 bumi asalnya putra2 Kedah menerusi Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.

Bersempena dengan peristiwa2 itulah maka Silat Chekak ini kita berikan nafas baharu iaitu "SILAT KEDAH".

Dari kajian2 yang mendalam terhadap falsafah dan qaedah silat ini kita mempercayai bahawa Silat Kedah telah lahir dan di-chipta sa-telah orang2 Melayu memeluk Ugama Islam...orang2 yang sungguh alim dengan ilmu2 agama dan tahu cara2 silat melayu.

Kalau hendak dibuktikan kata2 tadi dengan tulisan maka saya kira ini....buah buku yang tebal. Memadailah sahaja dengan risalah kechil ini.... 

"SILAT AKU SILAT KALIMAH, AKU SILAT DALAM KALIMAH"

rujukan keratan akhbar : Oktober 1973 / 23.10.1966

No comments:

Post a Comment