Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Tuesday 3 January 2012

KALIMAH dan ABJAD SILAT ARAB-PARSI?

Bukan bermusuh sebagai tujuan. Kedua-dua video klip ini dipinjam sementara untuk dijadikan perbandingan sahaja. Ia juga bertujuan bagi mengkaji dan meneliti pergerakan silat yang dikatakan berasal dari Timur Tengah yakni ilham daripada Syeikh Al Qumairi dari Yaman yang didakwa mempunyai ilmu persilatan yang handal. Tok Syeikh itu juga dikatakan tinggal diistana Kedah yang mana raja-raja Kedah itu juga didakwa bersusur galur daripada Merong Mahawangsa @ Raja Debar Raja dari Parsi.



Kehebatan Sepak Terajang Silat Kalimah terkini - realiti

"Begitulah kisah Pak Ya telah menukar nama-nama asal tepisan-tepisan dan buah-buah di dalam Silat Kalimah kerana tidak mahu sebarang unsur “ TAKBUR “ di dalam Silat Kalimah yang berasal-usul dari “Silat yang berisi dakwah di dalamnya”. Apatah lagi nama-nama baru ini benar-benar melambangkan bahawa “SILAT KALIMAH ADALAH SILAT YANG DIINSPIRASIKAN DARI PERGERAKAN-PERGERAKAN SOLAT “. Dan lebih-lebih lagi apabila dilihat kepada sosok-peribadi pengasas awal Silat Kalimah ini ; Syeikh Abdullah Al-Qumayri Ar-Rifa’ie Al-Qibrari @ Syeikh Tajreed (yang berasal dari Syahir-Yaman) adalah pendakwah yang telah berjaya mengislamkan Raja Kedah Tua di masa itu ; Raja Merong Mahawangsa II @ Maharaja Dhurbar Raja @ Sultan Mudzafar Syah I." - KALIMAH



Kehebatan Sepak Terajang Silat Abjad terkini - realiti

"Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya telah mempamerkan satu kehebatan seni mempertahankan diri (silat) sehingga semua hulubalang-hulubalang Raja Phra Ong terpaksa mengaku kalah dan akur dengan kehebatan Syeikh Abdullah. 

Baginda amat kagum dengan kehebatan yang ditonjolkan oleh Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya serta ingin mengetahui secara lanjut mengenai rahsia kekuatan ini. Setelah mendengar penerangan Syeikh Abdullah, akhirnya baginda sangat terpegun dan terus memeluk Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah 3X (ada versi yang menyatakan 9X) di tangan Syeikh Abdullah Al-Qumairy diikuti semua para pembesar dan pegawai-pegawai Istana. 

Syeikh Abdullah Al-Qumairy juga telah memasyhurkan gelaran dan nama baru kepada Raja Phra Ong Maha Wanser iaitu Sultan Muzaffar Shah 1. " - ABJAD

Bukan bab silat.
Kedua-dua pihak diatas mendakwa Islamnya Raja Kedah pertama adalah pada zaman Raja Phra Ong (FIRAUN) Maha Wangser @ Raja Durba Raja @ Sultan Muzaffar Syah 1. Dakwaan ini berdasarkan catatan Hikayat Merong Mahawangsa dan juga At Tarikh Salahsilah Negeri Kedah 1923 karangan seorang kerani dizaman Paduka Seri Sultan Abdul Hamid.

Adakah benar dakwaan mereka bahawa Islamnya Kedah pada tahun 1136 Masehi sedangkan Undang-undang Kedah sudah pun mahsyor pada tahun 222 Hijrah sekitar abad ke 9 @ 830 Masehi?

Adakah benar wujudnya peristiwa Syeikh Abdullah Qumairi itu sedangkan pada zaman itu Raja Kedah sudah pun Islam dan mempunyai Undang-undang dan perlembagaannya tersendiri berdasarkan Al Quran dan Sunnah yang dikawal selia oleh Kadhi besar Diraja, pendeta, ulama dan haji-haji di Kedah?

Maka akibat daripada itu:
Jika raja itu pun tidak pernah wujud maka dimana mahu disangkutkan kisah pengislaman berlandaskan kehebatan silat yang sangat-sangat ditekankan itu? Jika tidak bersangkut maka bersedialah untuk lucut segalanya.

1 comment: