Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Thursday 21 June 2012

Tok Wali Bayar Hutang

Abdullah bin Zubair salah seorang dari 4 Abdullah yang masyhur di zaman nabi menceritakan tentang ayahnya Zubair Al-Awwam, seorang dari sahabat nabi yang dijamin masuk syurga menurut mazhab ahlus sunnah wal jamaah.

Abdullah bin Zubair bercerita,

Pada waktu perang Jamal, Zubair memanggilku, maka aku pun berdiri disisinya, Zubair berkata,

“Wahai anakku, sesungguhnya pada hari ini kita tidak akan terbunuh kecuali dalam keadaan zalim ataupun dizalimi, dan aku kira hari ini aku akan terbunuh hari ini dalam keadaan dizalimi. Sesungguhnya kesedihan yang paling meresahkan adalah hutangku”.

Zubair menyambung katanya,

Wahai anakku, jual harta kita dan bayar hutangku.

Wahai anakku, jika kamu tiada kuasa untuk melakukannya, maka mohonlah bantuan kepada tuhanku”.

Abdullah bertanya,

“Wahai ayahku, siapakah tuanmu?”

Dijawab oleh Zubair, “Allah”.

Abdullah menyambung ceritanya,

Demi Allah, aku tidaklah merasa sedih atas hutangnya kecuali aku katakan : Wahai tuan Zubair, tunaikanlah hutangnya, maka hutang itu akan terlunasi”.

Ternyata sangkaan Zubair Al-Awwam benar. Beliau termasuk salah seorang yang terbunuh dalam peperangan itu.


[Saat-saat terakhir
Ketika terjadinya Perang Jamal antara pasukan yang dipimpin Aishah binti Abu Bakar dengan pasukan Ali bin Abi Talib, Zubair bertemu dengan Ali dan menyatakan dirinya tidak lagi memihak dan akan berusaha mendamaikan kedua pasukan itu. Selepas itu ketika sedang bersolat, beliau ditikam oleh Amr ibn Jarmouz.]


Kemudian Abdullah bin Zubair yang juga dikenali sebagai Ibn Zubair menyambung ceritanya,

“Maka aku menghitung-hitung hutangnya, ternyata jumlahnya ada satu juta dua ratus ribu, – maka kerabat Zubair menyangka tidak akan mampu membayar hutang yang jumlahnya sangat besar itu, akan tetapi Allah memberi keberkatan atas tanah yang dimiliki oleh Zubair, sehingga mendatangkan hasil yang melimpah ruah dan menakjubkan. Maka dengan hasil itu dapat digunakan untuk melunasi hutangnya, bahkan masih tersisa”.

Abdullah menjelaskan jumlah harta bapanya,

“Zubair mempunyai empat isteri, maka sepertiga dari hartanya disimpan, dan setiap dari isterinya mendapatkan bahagian satu juta dua ratus ribu, semua hartanya ada lima juta dua ratus ribu (dinar).”

(Hadith Bukhari, dipetik dari 22 iat Mengatasi Stress, Muhammad Shalih al-Munajjid. Darus Sunnah hal 30-31)

sumber.

No comments:

Post a Comment