Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Friday 29 June 2012

Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau

Doa Nabi

"Wahai Tuhanku, kepada Engkau aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya-upayaku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan yang Maha Pemurah kepada sesiapa Engkau menyerahkan daku? Kepada musuh yang akan menerkamkan aku atau kah kepada keluarga yang engkau berikan kepadanya urusanku, tidak ada keberatan bagiku asal aku tetap dalam keredhaan Mu. Dalam pada itu afiatMu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya mukaMu yang mulia yang menyinari segala langit dan menerangi segala yang gelap dan atasnyalah teratur segala urusan dunia dan akhirat, dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahanMu atau dari Engkau turun atasku azab Mu kepada Engkaulah aku adukan hal ku sehingga Engkau redha. Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau"

Ramai orang jika pun ada, hanya menceritakan tentang sejarah kesedihan apabila membicarakan hal Thaif. Tetapi ramai orang terlepas pandang atau pun tidak pernah cuba untuk meluruskan maksud doa diatas supaya mendapatkan pegangan yang tepat bab pergantungan sepenuhnya hati ke hadrat Allah taala.

-- Aku rindu akan Guru ku.

No comments:

Post a Comment