Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Wednesday 28 December 2011

Sijil Silat Cekak

Sijil Penilaian Seni Silat Cekak adalah umpama ijazah universiti. "Adalah diperakui anda telah melepasi takat tertentu dalam sistem dan silibus pelajaran Seni Silat Cekak, tetapi ia tidak menjamin anda akan melepasi ujian yang sama selepas 30 tahun kemudian. Dan bila anda menayangkan sijil anda didinding rumah atau dipejabat anda tidak pula meletakkan markah yang anda perolehi."

Cerita ini ditujukan kepada semua ahli yang telah menerima sijil daripada badan-badan yang telah dipertanggungjawabkan untuk menyelaraskan standard ujian, pemarkahan dan penganugerahan Sijil Silat Cekak buat persatuan masing-masing.

Jika ditenang-tenang, perlukah ada sebuah badan bebas yang lain untuk memantau-selia, untuk mendapatkan keseragaman serta memastikan kualiti Silat Cekak yang diajarkan kepada penuntut-penuntutnya benar-benar terjamin tidak menyimpang daripada rupa bentuk silatnya yang asli?

Sekian.

No comments:

Post a Comment