Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Friday 9 December 2011

Siam + Banjar

Menurut maklumat yang kami perolehi:

Ada beberapa point penting yang telah dicatatkan oleh seorang penuntut silat cekak sewaktu Majlis Penghargaan PSSCM, Perayaan 35 Tahun Cekak bertempat di Banggunan KUB.COM, Kuala Lumpur. Bertarikh 16/09/2000.

Antara catatan yang dikongsikan itu adalah berkenaan salasilah YM Tuan Haji Ishak Itam. Dalam catatan itu menyebut apabila Tuan Haji Ishak Itam menyentuh bab susur galur beliau dalam ucapannya, beliau mengatakan bahawa emak beliau berketurunan Siam dan bapa beliau pula daripada Banjar. Dalam catatan tersebut ditulis point form : Pak Ak mak Siam / bapa Banjar (+ dua darah).

Si pencatat yang hanya seorang budak pada ketika itu hanya mencatat apa yang diucapkan umpama mengambil nota daripada cikgu sekolah dengan niat untuk belajar - tanpa sebarang prejudis. Dan kami melihat sendiri buku nota yang ditunjukkan itu dan dakwatnya bukan baru.

Antara lain, catatan yang ditulis sebelum sampai ke bab susur galur itu berbunyi:

Bersihkan diri, kenal diri, kenal mak, bapak, baru kenal tuhan
Pak kasih, emak sayang
Pak kasih, emak sayang
Baru senang hidup.

Ini menunjukkan bahawa memang dalam topik yang berkisar tentang ibu bapa, Tuan Haji Ishak Itam menyelitkan rahsia susur galurnya kepada yang hadir pada malam itu.

Untuk mendapatkan kepastian lebih lanjut, kami juga telah merujuk perbualan diantara Almarhum Ustaz Hanafi dan anaknya Mokhtarudin, dimana tanpa diketahui Ishak Itam, Ustaz Hanafi telah menunjukkan gambar beliau kepada Mokhtarudin. Lalu Ustaz berkata kepada anaknya itu, "Ini ada seorang boleh jadi pengganti". Anaknya, Mokhtarudin bertanya, "Orang apa? Bangsa apa? Keling ka? Jawa ka? Melayu ka?" "Orang Melayu, namanya Ak Pak Itam", jawab Ustaz Hanafi. (rujukan Buku Cenderahati Perayaan Jubli Perak Cekak). Melayu itu adalah kata-kata daripada YM Ustaz Hanafi sendiri.

Disamping itu untuk maklumat lebih lanjut dan lengkap para pembaca boleh juga merujuk kepada posting yang terdahulu : Biodata Guru Silat Cekak Zaman Moden.

Kami amat berterima kasih diatas maklumat ini. Kami juga menyarankan agar setiap persatuan yang ada dapat juga menyenaraikan salasilah atau susur galur guru-guru mereka secara lengkap untuk dibuat rujukan generasi muda pewaris Silat Cekak.

Sekian
Admin SERASI

No comments:

Post a Comment