Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Tuesday 6 December 2011

Mak Tam dan Sejarah Realiti

"Hajah Radziyah Binti Said atau lebih dikenali sebagai Mak Tam, isteri kepada YM Tuan Haji Ishak Bin Itam telah kembali ke rahmatullah pada pagi Jumaat 4 Februari 2011, Bukit Mertajam - sekitar jam 6.00 - 7.00 pagi (dalam tidur) dalam usia 78 tahun. Jenazah telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Berapit, Bukit Mertajam selepas solat Asar."

Semasa Arwah Mak Tam ada, banyak mulut yang mengkritik Mak Tam dengan macam-macam tuduhan. Antaranya ialah Pak Ak tidak akan cerita masa Mak Tam ada disamping, Pak Ak tidak mahu bukak mulut bila Mak Tam ada berhampir. Mak Tam antara yang menjadi spy Maidin, Mak Tam jadi penghalang antara murid dan guru, Mak Tam halau orang yang menziarah Pak Ak dan macam-macam lagilah tuduhan kepada Mak Tam.

Sekarang Mak Tam sudah tiada. Baru kita tahu bahawa kita sudah kehilangan seorang ibu yang tersayang. Baru kita tahu betapa pentingnya Mak Tam kepada Pak Ak sebagai seorang isteri yang bertanggungjawab mengurus hal rumah tangga, menjadi kawan dikala suka dan duka, menjadi penenang ketika gundah gulana, menjadi penyambung kata ketika putus bicara. Barulah kita tahu dan sedar peranan Mak Tam dalam kehidupan YM Pak Ak.

Mak Tam adalah penyimpan sejarah realiti yang telah dilupai.

Menurut sumber, katanya Mak Tam tahu siapa yang menipu dalam kemelut ini dan telah diperguna oleh pihak-pihak tertentu untuk mendapat apa yang dicita?

Benarkah begitu?

No comments:

Post a Comment