Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Saturday 10 December 2011

PANGLIMA KERAJAAN PERLIS

Silat Cekak atau Silat Kedah disembunyikan pastilah bersebab. Pastinya sebabnya amat hebat menyebabkan ia terpendam sebegitu lama sebelum dilahirkan kembali di Kedah oleh Almarhum Ustaz Hanafi Haji Ahmad. Pastinya sebab yang amat hebat juga Panglima Tok Rashid berpesan agar silat ini dipulangkan kembali. Sudah tentunya juga peranan silat ini amat hebat sewaktu diguna pakai oleh panglima-panglima kerajaan Nagara Kedah sewaktu menghalang kemasukan tentera Buddha Sukhotai daripada sebelah utara Semenanjung Tanah Malayu. Pastinya silat ini ada peranan dan sudah tentu ada perjuangannya yang tersendiri.

Dalam waktu yang sama sejarah Kedah telah diputarbelitkan, sehinggakan menjadi amat "obscured" tidak nampak hujung jalan dan perjuangan jelas yang membolehkan kita anak-anak cekak untuk mengambil iktibar atau pun untuk bersandarkan silat pada panglima zaman dahulu. Jika ada perangnya, mana kubur para syuhadanya? Mana waris para panglimanya? Mana waris para ulama dan hulubalangnya.

Pesan Tok Rashid menggambarkan bahawa dia amat yakin suatu hari silat ini akan diwarisi kembali oleh sesiapa yang berhak ke atasnya.

Siapa orang itu sudah tentulah yang nampak pada kita adalah Ustaz Hanafi Haji Ahmad. Tetapi adakah waris para panglima daripada Kedah itu seorang sahaja? Tidak mungkin sama sekali. Kami juga mengambil kira maklumat-maklumat yang kami dapati daripada waris-waris panglima, ulama-ulama dan orang-orang yang terbabit dalam perang menentang Thai dan khasnya Korban Musuh Bisik 1821.

Team kami melihat perkembangan ini daripada sudut yang lebih luas, dan mengambil salasilah daripada Sejarah Realiti Nagara Kedah yang mempunyai sebuah bukti kukuh tentang hal perjalanan Negara Kedah yang berpegang kepada perlembagaan asal Negara Kedah iaitu Undang-undang Kedah sebagai rujukan utama.

Setelah berpuluh tahun sejarah silat cekak masih lagi ditakok lama, tidak berkembang. Dan kami berpendapat maka sebab itu sejarah silat lesap dipangkal bagaikan tergantung tidak bertali.

Kami amat memandang tinggi usaha para pengkaji sejarah realiti Silat Cekak yang tidak kenal penat lelah, berhabis wang dan tenaga berjalan seluruh nusantara sedaya upaya mengorek kembali sejarah Melayu demi tatapan anak bangsa.

Maka kami disini akan cuba pula menyambung hasil usaha itu agar ianya nampak nyata di alam maya ini.

Ini adalah untuk seluruh warga cekak SeMalaysia.

Panglima Kerajaan Perlis yang bersangkut paut dengan Silat Cekak adalah YM Tuan Haji Ishak Itam. 

Ini berdasarkan maklumat-maklumat dan catatan terkini yang telah kami perolehi.

"Ibu beliau pula berketurunan Melayu dari Setui melalui talian darah dengan Tok Jusof iaitu bapa kepada Tok Sopiah yang telah melahirkan Patimah, ibu kepada Haji Ishak bin Itam. Bapa kepada ibu beliau pula iaitu Mat Udin ialah anak seorang panglima istana kerajaan negeri Perlis yang digelar Panglima Taha. Kisah telah dikhabarkan melalui cerita dari nenek moyang bahawasanya Panglima Taha turut mempertahankan bumi Kedah semasa peperangan menentang siam pada zaman dahulu. Panglima Taha mahir dalam ilmu persilatan Gayung Patani dan turut dikhabarkan bahawa Panglima Taha merupakan seorang panglima sezaman dengan Panglima kanan negeri Kedah iaitu Panglima Ismail. - Risik Bisik.

Jika dilihat kembali adakah ada orang yang bernama Panglima Taha/Toha dalam salasilah kerajaan Perlis?

Oleh itu kami merujuk kepada salasilah keturunan Khalifah Syarif Syah Maharaja Empayar Islam Benua Siam Kedah pada zaman Perang Musuh Bisik 1821-1881.

Diambil dari blog Sejarah Realiti Nagara Kedah di Italic kan

Tuesday, May 1, 2007
Salsilah Realiti Raja-raja perlis
Labels:photos salasilah
Oleh Tuanku Nai Long Kasim ibni Tuanku Nai Long Ahmad
Uploaded by anaianai.


1.  Syah Alam Yang Maha Mulia
Khalifah Sharif Abu Bakar Syah Kaha Ekataat V, Mahadam Mahaza, 1767- Maharaja Benua Islam Siam Ayuthia, Nagara Kedah Pasai Ma.

1767-1821 besemayam di istana Kota Mengkuang, Jitra Kedah. Baginda mempunyai 5 orang putera sebelum dibunuh thai dalam tahun musuh bisik 1821. Putera-putera baginda ialah,
A) koya long @ putera sulong, sultan mad zaffar syah iii
B) koya ngah @ megat terawis
C) koya shuib @ megat shuib
D) koya nai chau abu @ megat manja
E) Koya Fai @ Megat Iskandar, Putera Kapas
B,c,d & e, korban musuh bisik 1821.

Menurut catatan yang kami perolehi, Koya Fai @ Megat Iskandar, Putera Kapas Datuk Paduka Raja ini mempunyai mempunyai empat lima orang anak.

1. Long Toha
2. Syed Syeikh Latif Ulama Nusantara - menurunkan Sultan Mohammad 1 Kelantan @ Nik Diah @ Tok Bai Al Hafiz
3. Tok Adam Tok Sukma
4. Tok Adam
5. Tok Adnan.

Catatan itu pula terhenti setakat Long Toha. Ayahandanya Koya Fai @ Megat Iskandar, Putera Kapas adalah Korban Musuh Bisik 1821.

Ayah saudara Long Toha,

2. Sultan Mad Zaffar Syah iii Ibni Khalifah Sharif Abu Bakar Syah @ Koya Long (bergelar pochan semasa menjadi Sultan di Chempaka Sari, Kemboja). Apabila Kemboja diserang tentera Kafir Buddha Alaungpaya, baginda kembali bersemayam di pulau Langkawi bersama tentera dan pengikutnya. Ayahanda baginda kemudiannya menabal baginda sebagai raja kuala kangsar. Baginda bersemayam di istana Kuala Kangsar.

Dalam tahun 1821 baginda menggantikan ayahanda baginda dan di tabal dengan penuh istiadat di Berahman Indera (Balai Besar, Alor Setar ) sebagai Maharaja Benua Islam Siam Nagara Kedah.
Baginda mempunyai 5 orang putera iaitu,

[Sepupu-sepupu Long Toha],

A - Syed Alang Alauddin atau Nai Lang atau Panglima Bukit Gantang (menggantikan ayahanda baginda Sultan Mad Zaffar Syah iii Ibni Khalifah Sharif Abu Bakar Syah @ Koya Long). Kepala perang yang mengetuai angkatan perang Siam Kedah menentang Thai Buddha.

B - Syed Mohammad Hatta @ Nai Ta, bergelar Syed Ahmad Jamalulail, Penghulu Indera Sakti (perlis), Raja Perlis I

Penggunaan Jamalulail adalah sempena gelaran kepada sayyidina jamalul alam badrul munir @ podiset, anakanda kepada merong mahawangsa (wa ren wongser ).

Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir adalah pemerintah kedua Negara Kedah Pasai Ma. Baginda bersemayam di Bukit Tereh, Muar Johor dan ayahanda kepada Paduka Seri Sayyidina Ali yang menjadi Raja Acheh (rujuk undang-undang kedah, terjemahan maryam salim, dewan bahasa dan pustaka,2005). Tinggalan istana baginda Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir masih ada di Bukit Tereh walaupun Inggeris membina tangki air bagi menutup kewujudan istana tersebut.

Baginda di ibnikan kepada Syed Hussain kerana dizaman musuh bisik 1821-1881, tentera Thai mencari dan membunuh keturunan Maharaja Siam Islam Khalifah Sharif Abu Bakar Syah. Dengan itu baginda telah bertindak bijak dengan mengambil nama Sultan Hussain Syah Alirah, pemerintah keempat nagara kedah untuk di ibnikan. Pada masa yang sama baginda juga memperkenalkan diri sebagai penghulu indera kayangan. Usaha ini gagal kerana rahsia baginda telah di bocorkan oleh Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah. Baginda dibunuh kafir thai dalam tahun 1821 bersama nenekanda baginda Khalifah Syarif Abu Bakar Syah. Makam baginda terletak di langgar, Tanjong Inggeris dalam keadaan yang terbiar.

C – Datuk Nai Indera Jaya, Balai Besar.
D - Syed Ali bergelar Tuanku ali (raja haji ali), sultan
Riau lingga.
E - Syed Ismail atau Nai Long Ismail, Sultan manila, Filipina
(maksud fi li pi na ialah, "abang ali,abang beta" iaitu abang kepada syed ismail iaitu syed ali menjadi sultan di riau lingga).

Syed mohd hatta membawa kepada,

3>> - syed harun jamalulaiil – raja perlis ke ii
4>> – syed hussain jamalulail – raja perlis iii
5>> – syed ahmad jamalulail – raja perlis ke iv
6>> – syed alwi jamalulail – raja perlis ke v

Baginda berkahwin dengan Wan Tam Wan Ismail. Baginda amat berminat dengan pelayaran dan sering berulang alik antara Perlis dan Kedah. Mangkat dalam tahun 1863 kerana tenggelam di Kuala Kedah. Baginda dimakamkan di Mukim Alor Keladi, Mukim Limbong, Langgar ke 2 Kedah bersama Syed Mohammad Hatta @ Nai Ta, bergelar Syed Ahmad Jamalulail, Raja Perlis I merangkap Penghulu Indera Sakti (Perlis).

7 - syed safi jamaluail - raja perlis vi
8 - syed mahmud al haj – raja perlis vii
9 - syed hassan jamalulail – raja perlis vii
10 - syed putra jamalulail – raja perlis viii
11 - syed sirajuddin – raja perlis x

Maklumat diatas adalah tepat kerana penulis telah berkunjung ke makam syed mohd hatta dan syed alwi jamaluail yang terletak bersebelahan didalam hutan di makam langgar ke 2.

Penulis adalah waris mutlak sultan mad zaffar syah iii ibni khalifah sharif abu bakar syah maharaja benua islam nagara kedah.


end quote.

Disamping Long Toha ada dua lagi nama yang berkaitan dengan Taha/Toha dalam salasilah Sejarah Kedah Tua iaitu:

1. Tunku Long Taha Raja Siam Legeh Kok Lanas yang menurunkan Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai Perdana Menteri Siam Kedah dizaman Raja Ligor Sultan Mudzaffar Syah 1 bapa kepada Datuk Nai Mariam isteri kepada Sultan Mohammad 1 @ Nik Diah @ Haji Ngah Mohamadiah Keramat Tok Bai @ Tak Bai Al Hafiz.

2. Sultan Selama Nai Long Abu Toha datuk nenek bekas Perdana Menteri Datuk Seri Haji Abdullah ibni Hj. Ahmad Badawi ibni Haji Abdullah Fahim @ Keramat Tok Perang.

Ramai yang mempertikai sejarah realiti Negara Kedah kerana ia sangat berlawanan dengan At Tarikh Salasilah Negeri Kedah yang ditulis oleh seorang kerani upahan (tanpa rujukan dan dengan ugutan bunuh) pada tahun 1923 dizaman Paduka Sultan Abdul Hamid atas arahan Inggeris yang mengatakan negeri Kedah tiada sejarah.

Kami disini hanya memaparkan sahaja buat tatapan anak-anak Cekak sekalian bahawa Long Toha atau Toha/Taha itu memang wujud dan ada pula namanya tercatat dalam Sejarah Realiti Nagara Kedah dalam salasilah Raja-raja Perlis, sebagai sepupu kepada Panglima Bukit Gantang, Kepala Perang Utama Siam Islam Empayar Islam Benua Siam Kedah pada zaman itu.

Silat Kedah hebat, sehebat zaman kegemilangan Empayar dan para panglimanya. Akibat ancaman dan dengki khianat maka sejarahnya terpendam, begitu jugalah sejarah silatnya.

Waris Merong Mahawangsa.

Ada iras wajah siapa?

Paduka Seri Sultan Muhammad Yusuf Al Mahadi ibni Sultan Ali Alauddin Riayat Syah ibni Sultan Mud Zaffar Syah III (Perak) ibni Sultan Khalifah Sharif Abu Bakar Syah. 

Baginda adalah cicit kepada Khalifah Sharif. Baginda dibunuh oleh Inggeris dalam tahun 1899, 20 tahun selepas kematian abang pupunya, Sultan Jaafar Mad Azam Syah, juga ditangan Inggeris. Dua anakanda baginda telah dilarikan oleh pengikutnya ke Kedah dan dipelihara oleh bapa saudara baginda, Datuk Nai Inderajaya. Mereka ialah YM Raja Saman dan YM Raja Isa.

Datuk Nai Indera Jaya Sultan Mohd Yahaya adalah Raja Siam Kota Setar adik beradik dengan Syed Mohd Hatta @ Nai Ta Raja Perlis 1 dan juga adalah sepupu kepada Long Toha.


Long Toha pula adalah bapa saudara sepupu kepada Paduka Seri Sultan Muhammad Yusuf Al Mahadi ibni Sultan Ali Alauddin Riayat Syah ibni Sultan Mud Zaffar Syah III (Perak) ibni Sultan Khalifah Sharif Abu Bakar Syah yang telah dibunuh Inggeris pada tahun 1899 (seperti gambar diatas).

Kami tidak mengiktiraf sejarah silat yang bersangkut pada bukan Melayu.

Sekian.
Admin SERASI



1 comment:

  1. Assalamua'laikum wbt

    Syabas! Satu pendekatan yang menarik dan berilmiah dengan silang rujukan yang dibuat diantara Sejarah Realiti Benua Siam Islam dan Sejarah Silat Panglima Kedah.

    Untuk pengetahuan admin dan para pembaca, saya adalah waris keturunan Koya Nai Chau Abu @ Megat Manja, dari sebelah bapa saya.

    Teruskan perjuangan dan teruskan latihan.

    Cikgu Amirul Husni
    Jurulatih Kanan PSSKTM

    ReplyDelete