Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Tuesday 6 December 2011

KEBERKATAN DATANG BERSAMA KEBENARAN!

KEBERKATAN DATANG BERSAMA KEBENARAN!
Assalamu'alaikum ahli-ahli Silat Cekak sekelian.

Alhamdullillah, bersyukur kita masih lagi bernafas dan bernyawa untuk terus berbakti di bumi Allah swt ini.

Selawat serta salam buat junjungan besar Muhammad SAW, pemimpin agung di alam ini.

Nampaknya kemelut dalam Silat Cekak masih lagi belum reda. Masih lagi belum selesai.

Sejarah telah merakamkan bahawa guru-guru Silat Cekak seperti Pak Ya, Ishak Itam dan Md Radzi Hanafi mempunyai peribadi yang sangat dipersoalkan. Jika begini, mana ada kehebatan seperti yang diuar-uarkan para penyokong masing-masing.

Dulu, Ustaz Hanafi terpaksa melayan karenah Pak Ya sebelum berupaya mendapatkan ilmu Silat Cekak serta mandat untuk menjadi guru Silat Cekak. Orang-orang lama mengatakan bahawa Ustaz Hanafi mengambil kembali silat ini daripada Pak Ya kerana pada hakikatnya, silat ini adalah haknya. Pak Ya adalah seorang pemegang amanah sahaja!

Era baru Silat Cekak telah dibina sendiri oleh Ustaz Hanafi bersama-sama dengan orang-orang lama yang sangat berwibawa. Kehebatannya terserlah kerana ada kulit dan isi yang baik. Keberkatan guru yang bernama Ustaz Hanafi ini telah meletakkan nama Silat Cekak ke tahap yang sangat tinggi.

Ya...Silat Cekak ada perjuangan! Dan perlu diteruskan.

Semasa zaman Panglima Ismail dan Panglima Tok Rashid, kita tidak tahu jenis perjuangan apa yang dibawa mereka melalui Silat Cekak.

Dalam zaman Pak Ya pula, Silat Cekak hampir hilang ditinggal zaman.

Ustaz Hanafi telah meninggal dunia dan meninggalkan kita satu wadah perjuangan.

Hikmah mengapa beliau tidak menamakan penggantinya secara khusus menunjukkan bahawa terpulanglah kepada anak-anak muridnya untuk memilih guru secara permuafakatan.


Tiada siapa yang dapat menentusahkan apa yang dikatakan oleh Ishak Itam bersabit mandat menjadi guru. Tiada saksi dan tiada keterangan!


Tidak pula diberitahu butir-butirnya oleh Ishak Itam dan pihak keluarga yang mengesyorkan nama Ishak Itam pada ketika itu. Para pendukung juga tidak menelitinya.

Tidak perlu dipersoalkan kerana pada ketika itu yang penting adalah adanya seseorang yang boleh menjalankan tugas itu dan meneruskan perjuangan Ustaz Hanafi.

Namun sejarah juga merakamkan bahawa Ishak Itam tidak berwibawa untuk memimpin Silat Cekak seperti Ustaz Hanafi. Dan akibat masalah dalaman maka berlakulah krisis pada tahun 1993.

Pada ketika itu, berita gempar di Harian Metro telah mengaitkan ajaran-ajaran yang meragukan oleh Ishak Itam termasuk berita yang mengatakan kiamat akan berlaku pada tahun 1999.

Nah... nak buat macam mana? Silat Cekak menerima ancaman seperti Al Arqam.

Sejarah telah merakamkan bahawa Ishak Itam telah mengaku salah dan telah bertaubat di Jakim.

Namun beliau masih lagi menjalankan silat sehingga sekarang walaupun telah menyerahkan mandat tersebut kepada Md Radzi Hanafi. Timbul lagi isu mandat perguruan dalam senario ini.


Persoalan akan timbul. Apakah Md Radzi Hanafi akan menjalankan tugas sebagai guru utama walaupun Ishak Itam tidak menyerahkan mandat perguruan pada tahun 1993? Pada ketika itu, fahaman Ishak Itam sangat dipersoalkan!

Juga tiada siapa tahu dan tidak dapat disahkan bahawa Ishak Itam benar-benar telah mendapat mandat daripada Ustaz Hanafi!

Setahu kita, Ustaz Hanafi tidak menamakan penggantinya secara khusus.


Begitu juga dengan isu di mana Md Radzi Hanafi telah mendapat mandat untuk menjalankan silat daripada Ishak Itam.


Bila mana Ishak Itam masih menjalankan tugas itu sehingga hari ini maka persoalan guru Silat Cekak pada satu-satu masa hanya ada satu sahaja itu boleh dipertikaikan.

Sejarah telah merakamkan peristiwa ini. Apakah Silat Cekak dibawah era Ishak Itam mempunyai keberkatan? Apakah Silat Cekak dibawah era Pak Ya mempunyai keberkatan?

Begitu juga dengan Md Radzi Hanafi. Perbuatan melampau yang dilakukan beliau terhadap anak dara sunti sahabatnya itu adalah sesuatu yang tidak dapat diterima.

Guru Utama Silat Cekak tidak boleh melakukan perkara itu sebab dia adalah pemimpin Silat Cekak. Mana mungkin ada keberkatan jika perangainya begitu?

Bila ini telah ditentusahkan dan dihukum oleh persatuan, maka Md Radzi Hanafi mesti turun!

Namun akibat kedegilannya dan wujudnya kumpulan bermasalah serta sokongan keluarga maka celarulah Silat Cekak hingga ke saat ini.

MMT harus bersidang dengan segera untuk meleraikan kemelut ini kerana siasatan secara rasmi telah dilakukan oleh pihak polis setelah laporan polis dilakukan oleh keluarga mangsa.

Juga, berita gempar di Harian Metro pada 18 Oktober 2006 itu jtelah mengaibkan Silat Cekak.

Ya... memang nama silat tidak disebut. Begitu juga pada tahun 1999, nama silat juga tidak disebut.

MMT harus berani membuat keputusan demi menegakkan kebenaran untuk semua pihak.

Kita tidak perlu berselindung lagi kerana sekiranya MMT dalam mesyuaratnya pada 3 September 2006 itu melucutkan jawatan Md Radzi Hanafi sekali pun, pihak tertuduh dan keluarga yang menganggotai MMT tetap akan meletakkan jawatan pada ketika itu!

Ini kerana Md Radzi Hanafi telah berpatah arang! Tuduhan beliau kononnya orang-orang lama berkonspirasi untuk menjatuhkan beliau adalah satu fitnah besar!

Keangkuhan beliau yang mengatakan hanya dia dan Allah swt sahaja yang menentukan jawatan guru utama adalah satu fahaman yang sesat.

Silat Cekak tidak akan mendapat keberkatan guru yang telah menceroboh masuk ke dalam rumah sahabatnya itu dan mencabul anak gadis suntinya!

Keberkatan datang bersama kebenaran!

Dan kebenaran juga yang perlu ditegakkan selagi kita berpegang kepada tali Allah swt.

Ikut MMK, insyaallah selamat.

No comments:

Post a Comment