Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Thursday 3 October 2013

Kenal Diri Rata-Rata Baru Kenal Tuhan Yang Nyata

Oleh kerana Almarhum Pak Ak dan Almarhum Ustaz Hanafi seorang ulama hikam sambung menyambung dari gurunya sehingga ke Almarhum Pak Haji Zain dan ke atas, maka di ungkapkan kembali bait ini.

Semoga tidak dilupakan oleh seluruh ahli silat cekak sekalian.

Dewasa ini, jenuhlah kita tunggang terbalik nak memaham bait hikam diatas.
Tapi apa maksud yang hendak disampaikan oleh empunya kata, penulis kata-kata tersebut?
Apa yang menyebabkan sipenulis (tok alim) itu menyatakan begitu?

Macam-macam tafsiran:
1. Tuhan tu nyata bila kita kenal diri?
2. Kenal diri dulu baru kenal tuhan?

Betulkah maksudnya macam tu?

Tanpa bimbingan guru sebenar guru maka kelam lah sampai bila-bila (jika kita mengaji bab inilah, buat yang tak mengaji tak ambil pot pun tak pe)...pasai tu la dokkkk lammmmmmaaala seket (sampai naik kebas...)

Ayat diatas itu hendak menyatakan apa sebenar? Apa bendanya sebenarnya ni?
Bila dah faham ayat itu, apa kesannya pada jiwa yang memaham dan apa pula buktinya?

Ayat itu ingin membawa kita ke mana?

Dan, boleh kah tanpa memaham atau melalui bait diatas membawa kita ke arah yang cuba dimaksudkan oleh Tok Hikam itu?

Sekian

Serasi.
(Kami tukang cerita jer semoga ilmu ini tidak luput dari ingatan sekalian ahli cekak)

2 comments:

  1. Tuan2 Warga Cekak Sekalian yg saya kasehi...maseh relevankah Bai'ah/Ikrar/Akujanji Tuan2 sekelian bersaksikan Guru2 terdahulu,"Aku tidak boleh BERGADUH sesama ahli"...???

    Kita begitu asyik leka/lali/angkuh PERTIKAI itu dan ini namun kita terlupa akan 'Hakikat Sunnatullah'..Hingga kita terlupa apa sebenarnya Tugas & Tanggungjawab kita???

    Al-Kesah Riwayat Baginda Nabi Musa (A.S) ketika berhadapan dgn Firaun serta Ahli2 Sihirnya....Tali2 para Ahli Sihir Firaun bertukar menjadi ular oleh kerana itu adalah kepandaian mereka bermain Silap Mata..

    Manakala Tongkat Baginda Nabi Musa dengan Kehendak Allah s.w.t bertukar menjadi Ular Besar lalu membaham ular2 Ahli Sihir oleh kerana itu adalah MUKJIZAT Baginda..

    Pun begitu Firaun tetap mendakwa/menuduh/memfitnah Baginda Nabi Musa juga mengamalkan Ilmu Sihir yg jauh lebih hebat dari Ahli2 Sihirnya,dan Firaun tetap tidak mahu menerima serta mengiktiraf Baginda Nabi Musa sbg Nabi Lagi Rasul...

    Tuan2 warga Cekak sekelian..hari ini kita BERNASIB BAIK kerna dilahirkan sbg Org Islam secara KETURUNAN dari Mak Bapak kita..di alam persekolahan,masjid2,surau2,ceramah agama pun ada menceritakan kisah Baginda Nabi Musa (A.S) ini..maka kita percaya akan KeRasulan Nabi Musa,kita Percaya akan Mukjizat Nabi Musa walaupun kita tidak PERNAH WUJUD pada zaman itu...

    Fikirkan sejenak,bagaimana pula jika kita dilahirkan pada zaman Baginda Nabi Musa (A.S) mahupun Firaun???...

    Ada mungkinkah kita mampu serta berupaya MENGENAL/IKTIRAF/MENERIMA Baginda Nabi Musa (A.S) sebagai Nabi lagi Rasul atau kita pun sama seperti Firaun dan Para Pengikutnya Mengecam/Menuduh/Memfitnah Baginda Nabi Musa sebagai Ahli Sihir/Penipu Besar???....

    Tuhan tidak pernah zalim...Tuhan Sangat Baik...Kitalah yg MENZALIMI serta MENGANIAYA diri sendiri..

    Benar,kita boleh berkata,"Tuhan Maha Mengetahui"...Jika Tuhan Maha Mengetahui, oleh itu siapa yg BODOH,TAK TAHU,TAK RETI ???....Semestinya DIRI KITA SENDIRI..

    Pesan Guru," Perkataan CARI itu utk BENDA yang HILANG.Sudah tentulah TAK JUMPA"...

    Sekian..

    ReplyDelete
  2. teruskan lagi...tak abis tulish lagi luahan tu.

    ReplyDelete