Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Thursday 21 February 2013

Sejarah si Kabau - Minang Derhaka

Menurut sejarahnya, Sultan Mahmud Syah bergelar Khalifah Allah Akhir Zaman di Melaka pecah-perang dengan Belanda pada tahun 1641. Dalam perang itu angkatan Belanda dibantu oleh sekumpulan orang Minang untuk merebut bijih timah milik kerajaan Melaka. Tempat simpanan bijih timah Belanda adalah di Pulau Pangkor.

Pang Kor bukannya tempat baik, ia bermaksud tempat buang pancung orang bersalah, mirip Alcatraz dan Pulau Jerjak pada satu ketika dahulu. British pun pandai memilih tempat untuk buat perjanjian bersempena nama pulau ini. Kini pulau-pulau ini telah pun menjadi produk pelancongan.

Tempat simpanan bijih itu juga diserang oleh angkatan Melaka Sultan Mahmud Syah dari Phe-rak yang juga disertai oleh Hang Jebat, menyebabkan ramai Belanda terjun ke laut. Belanda sememangnya takut dan tidak percaya kepada orang Melayu. Siapa kata si Jebat gelaran bagi Pangeran Melayu dari Riau itu seorang yang derhaka?

KABAU! kata Baginda Sultan menyumpah golongan itu. Maka Kabau itu dalam Minang bermaksud Kerbau, tetapi dalam kisah ini bermaksud Derhaka - jadilah kumpulan itu Minang Derhaka yang mirip perangainya mungkin ada sampai ke hari ini.

Puak Kabau ini diberi kawasan oleh Belanda didalam daerah Melaka yang telah pun menjadi sebahagian daripada Negeri Sembilan yang namanya baru wujud di zaman British. 

Maka sesuai sangatlah si Tibang membina tugu peringatan di kawasan Kabau - telah disusun kisah dan sejarah kedua-duanya yang kita ketahui sebagai talibarut Belanda. Maka elok jugalah dinamakan sebagai tugu binaan Datuk Tibang Kabau.

Kota Belanda, Pulau Pang Kor.
(Jauh ke Bandar Hilir ke Pang Kor lalu ikut Selat Melaka bagi orang Belanda?)


Pusat Kristian Belanda 1753 Stadthuys Melaka Bandar Hilir. 

Ini Warisan Belanda bukannya Warisan Melayu. Apa yang hendak dibangga?

Walaupun begitu, bukan semua Minang menyokong dan cinta pada penjajah Belanda.

Telah dipesan berkali-kali jangan derhaka.

Sekian.

Lahabau! Hamlau! Ulau Belengkau atas Pagau.

Kasau Bahasa Kata orang Melaka.



No comments:

Post a Comment