Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Tuesday 24 July 2012

سيلة كداه - Silat Kedah

Bismillah dan solawat buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Bersempena dengan keberkatan bulan Ramadhan yang mulia ini, maka disini pihak SERASI mengumumkan nama sebenar Silat Cekak menurut pandangan yang paling tepat dari sudut sejarahnya, ejaan Jawi, tempat lahir dan tujuan asal silat ini dilahirkan kembali demi anak-anak bangsa, khasnya buat anak-anak Cekak, lagi menegak Islam yang suci.

سيلة كداه

sesuai dengan ejaannya yang sebenar dan tidak lari dari lurus maksud sebutan yang merujuk kepada Kedah dan tidak lari daripada lurus menyampaikan maksud hakiki sebenar silat iaitu hanya sebagai alat, kaedah menjaga diri menerima amanah Tuhan Rabbi.

bak kata guru-guru ku yang selalu berpesan
"Silat itu hanya alat bukan tujuan...jangan bergantung pada silat, bergantung hati sepenuhnya pada Allah swt"

bukan Silat Qodah  قدح ataupun Qadah bercangkuk yang tidak memberi makna yang tepat dari sudut bahasa mahupun negara.

"Pulang pulih sediakala"

Wassalam,

Sejarah Realiti Silat Cekak  سيلة كداه

6 comments:

  1. Jadi ejaan jawi dalam Jata Negeri Kedah pun salah lah ye? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jida-zhouhui.svg

    ReplyDelete
  2. Tidak salah jika seorang yang terpelajar seperti tuan mahu berusaha mengkaji sejarah asal usul Jata Negeri قدح.

    ReplyDelete
  3. Jadi betullah wujud negeri قدح, kan? Atau tuan hendak kata pemerintah Kedah sekarang juga tidak tepat dan sah dari segi bahasa ataupun negara?

    ReplyDelete
  4. Tuan berminat dengan sejarah, tapi nampaknya belum mengkaji dan mendalami sejarah. Saya harap tuan menjawab soalan saya diatas itu.

    Saya akan guide tuan dengan soalan sampai tuan jawaban itu sendiri.

    ReplyDelete
  5. Saya merujuk pada sumber yang sahih. Jata negeri kedah sekarang tertulis sebegitu. Jika saudara mahu debatkan ejaan فده pun saya masih boleh terima kerana terdapat bukti ejaan ini juga digunakan (http://mindaahad.wordpress.com/2011/01/09/asal-nama-dan-lambang-kedah/), di dalam wang syiling dan manuskrip lama kedah. Yang jelasnya ianya bukan كداه seperti yang saudara dakwa.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah saudara. sikit lagi tu. teruskan lagi. mindaahad blog yang sangat bagus. tapi sebagai pengkaji sejarah saudara perlu teruskan lagi pada sumber yang lebih sahih dan lebih awal daripada itu. sampai jumpa jawapan yang paling tepat.

    ReplyDelete