Matanya yang tajam sekadar dua jarak mata si pemakai. Maka tiap-tiap yang terlihat dan terdengar maka sampailah ia. Sembunyi tempatnya seolah pemalu sifatnya.

Sunday 30 October 2011

Ma Rabbuka?...Allah is my God!

Siapa Tuhan Kamu? Rasa ramai yang 'familiar' dengan soalan cepumas tersebut. 

Dulu soalan yang sama pernah ditanya oleh seorang ustaz kepada rakan sekolah aku: "Kalau ditanya Mungkar NangkirMarabbuka apa kamu nak jawab?" Soal ustaz kepada kelas. Dengan selamba kawan aku mengangkat tangan lalu menjawab: "Allah is my God!"

Satu kelas "kerang" perut.

Walaubagaimanapun telah lama ku tinggalkan alam persekolahan. Bila ada peluang bertemu cerita yang sama membuatkan kami "mengalir air mata". 

Tetapi rakan-rakan sekolah aku bukan ahli Persatuan Silat Cekak. Mereka tidak ada rezeki bertemu Guru Silat Cekak. Tapi mereka ada rezeki ketemu guru agama yang lain. 

Fahaman mereka kadang-kadang lebih cantik jika hendak dibandingkan dengan segelintir ahli Silat Cekak yang dikatakan berguru dengan Guru Mursyid lagi Siddiq. Samada benar berguru, atau mendakwa berguru atau hanya sekadar tumpang nama Guru siapakah yang tahu?

Oleh itu masuk neraka kah mereka yang bukan Ahli Persatuan Silat Cekak? Diterima atau tidak amalan mereka? Apakah jaminannya jika menjadi ahli Persatuan Seni Silat Cekak membawa kita kepada fahaman yang sebenar yang dikehendaki oleh Guru yang Murshid lagi Siddiq?

Apakah perdu asal perjuangan yang dibawa oleh Almarhum Ustaz Hanafi bin Haji Ahmad? Adakah fahaman yang sama dianuti oleh semua Orang Lama Silat Cekak? Adakah fahaman yang sama juga dianuti oleh semua ahli Silat Cekak?

Jikalau sama kenapa boleh berpecah? Berpecah kerana salah faham atau kerana terlebih faham atau kerana tidak faham? 

Perjuangan yang ada sekarang ini sebenarnya mengikut fahaman Guru atau menganut fahaman Orang iLama?

Katanya faham yang boleh bawak bersilat dalam kubur, nak tanya juga bersilat reramai ke bersilat sensorang? Tak puas nak bersilat atas dunia nak bersilat pulak dalam kubur? Aktif persatuan silat, sampai bawak mati. Sesiapa yang ada pengalaman mati dan pernah bersilat dalam kubur yang terbaca blog ni boleh la jawab.

Lepas itu, perjuangan apa pulak tu sampai ada yang jadi terlebih mutlak daripada mutlak, terlebih melayu daripada melayu?

Apa pun yang terjadi aku bersetuju dengan jawapan sempoi kawan aku tu bahawasanya ... Allah is my God.

Any objection?


No comments:

Post a Comment